Kingsize 1
Burna Boy skriker av lycka. Hans stora leende gni
strar av diamanter. Han lyser av stolthet och pratar andfått som om han precis vunnit ett maraton, vilket han i princip har gjort. Ett långt maraton där flera generationer har kämpat för att få afrikansk musik på världskartan. Året är 2021 och han är den första afrobeatsartisten att vinna en Grammy. Någonsin. ”Det här är en stor vinst för min generation afrikaner över hela världen. Och det här borde vara en lärdom för varje afrikan där ute. Oavsett var du är, oavsett vad du planerar att göra så kan du åstadkomma det. Oavsett var du kommer ifrån för du är en kung. Kolla på mig nu, Grammy-vinnande Burna Boy, tack så mycket till alla där ute”, säger han i sitt tacktal. Redan som liten visade Damini Ebunoluwa Ogulu ett stort intresse för musik, då han växte upp i Port Harcourt i södra Nigeria. Han fostrades av mamma Bose Ogulu, pappa Samuel Ogulu och har två yngre systrar. Som treåring rappade han och ställde gärna till med shower på oväntade platser som på busstationen eller i mataffären. Där imiterade han hiphopartisterna Naughty By Nature, DMX och Eminem. Daminis pappa var ett stort fan av dancehall och hemma hos familjen Ogulu spelades det mycket Shabba Ranks och Buju Banton. Även äldre familjemedlemmar levde för musiken. Daminis farfar, Benson Idonije, var en känd musikkritiker i Nigeria. Han introducerade Damini för traditionell nigeriansk musik som highlife och afrobeat. Mixen av musikgenrer, från USA till Karibien till Afrika, lade grunden för Daminis artisteri när han 2013 släppte sin första låt som Burna Boy. I en intervju med Billboard beskriver han sin genre, afrofusion. ”Egentligen mixade jag bara ihop olika ljud, genrer, kulturer och förvandlade det till en genre som kallas för afrofusion. Grunden i det är afrobeat, inte afrobeats.” Afrobeat i sig uppstod på 60-talet i Nigeria, då med genrepionjären Fela Kuti i frontlinjen. Det är en musikstil influerad av de västafrikanska genrerna fuji, jùjú och highlife och som sedan blandats med jazz, soul och funk. Det är lätt att blanda ihop genren med den idag allt mer populära afrobeats. Afrobeats uppstod ur afrobeat och blev populär under tidigt 2010-tal genom artister som Sarkodie, P-Square och Wizkid. Musikern Fela Kuti var aktivist och pan-afrikanist och är Daminis största förebild. Kutis aktivism, att genom sin musik förena människor från den afrikanska diasporan i hela världen, har inspirerat Damini och det hörs i hans texter. Han vill med sin musik bygga broar och fortsätta kampen som Kuti förde. I en intervju med New York Times förklarar han det så här: ”Jag vill att mina barn ska ha ett afrikanskt pass, inte ett nigerianskt pass. Jag identifierar mig inte med en stam. Jag identifierar mig inte med ett land (…) Jag identifierar mig med världen i universum - jag är en världsmedborgare, och jag har ett ansvar i världen. Men samtidigt runt om i världen så är det mitt folk som behandlas sämst.” Daminis resa mot att bli Burna Boy tog fart i England. 2008 flyttade han till London som 18-åring för att studera media på universitetet i Sussex. Men i stället för att spendera tid i skolan var han mycket i stadsdelen Brixton. Det var en period där han absorberade all musik han kom i kontakt med, gick på många konserter - bland annat Burning Spear vilket var hans livs första konsert - och anammade de brittiska rapparna Sneakbo och Political Peaks sätt att förmedla texter. I dokumentären ”Artist Spotlight Stories” på YouTube berättar Damini hur tiden i England formade honom som person. ”Brixton var i princip mitt hem (…) vad som har format mig till den man jag är idag är det som London har lärt mig. Det stället förtjänar mycket respekt.” Det stora musikintresset ledde till att han hoppade av skolan år 2010 och blev tvungen att åka tillbaka till Nigeria där han började praktisera på en radiostation. I den ovannämnda dokumentären berättar Daminis mamma, som också är hans manager, hur han spenderade varje kväll i studion efter sina pass på radiostationen. Av en ren slump hörde hans chef låten ”Freedom Freestyle” och tyckte att han hade talang. Låten fick spelas på kanalen och kort därefter signade han med Artistokrat Records. 2013 släppte han sitt debutalbum ”L.I.F.E” som sålde 40 000 kopior samma dag. Som person är Damini ganska privat. Han delar inte med sig av saker som inte handlar om Burna Boy. Men något han är öppen med är hans fascination av det mystiska och outforskade. Rymden och superhjältar är en stor inspirationskälla för honom, därav hans superhjältenamn Burna Boy. Rymdtemat är också närvarande på hans andra album ”On a Spaceship” som han släppte 2015 på sitt eget skivbolag Spaceship Entertainment. Det har idag utvecklats till Spaceship Collective med flera underbolag, som han äger tillsammans med sin mamma. I intervjun med Billboard berättar han att han ofta liknar sig själv med en astronaut. NR 5, 2022 | KINGSIZE MAGAZINE 11 ”Jag har alltid varit fascinerad av rymdraketer, aliens och sådana saker. Jag har alltid ställt många frågor och kollat på saker som fuckar upp min hjärna. I min egen värld ser jag mig själv ensam i rymden i en rymdraket. Jag har alltid känt mig före min tid.” Ända sedan Burna Boy släppte sitt första album har han varit populär i Nigeria och andra länder i Afrika. Men det var i och med det tredje albumet ”Outside” som släpptes 2018, bland annat med hitspåret ”Ye”, som han nådde en publik utanför sin kontinent. Burna Boy kallar sig för Fela Kutis arvinge. Något som inte är helt avlägset då hans morfar var Kutis första manager. Och låten ”Ye” som har blivit Nigerias inofficiella nationalsång är en interpellation av densammas låt ”Sorrow, Tears & Blood”. För Billboard berättar Burna om morfaderns enda råd till honom. ”Min morfar är väldigt rakt på sak. Det bästa rådet han någonsin har gett mig är två ord och det var ’fuck alla’.” Och det kanske var det rådet som Burna Boy följde när han 2019 skulle uppträdda på Coachella och såg att hans namn inte var tillräckligt stort på affischen. ”I´m an African giant representing Africa to the world”, skrev han i ett inlägg på Instagram i samband med spelningen. Och det var den händelsen som inspirerade hans fjärde album som fick namnet ”African Giant”. Egentligen hade han ett annat album klart men lade det åt sidan. Till Billboard säger han: ”Du vet hur det är med Jesus, det finns en tidsperiod innan Jesus och en tidsperiod efter Jesus. Jag känner att det är så det är för mig när jag uppträder. Det kommer att finnas en tidsperiod innan Burna Boy och en tidsperiod efter Burna Boy i performancekonstens värld. Det är mitt arv.” Burna Boy säger ofta i intervjuer att han ser sig själv som utsänd för att påverka musikhistorien. Och allt tyder på att han faktiskt gör det. Trots att han kom in i musikbranschen några år senare än kollegor som Davido och Wizkid har han lyckats gå om dem, blivit världens största afrobeatsartist och tagit afrobeats till rum den aldrig hörts i tidigare. Han har inte bara slagit rekord genom att vinna den första Grammyn som afrobeatsartist. I april skrev han historia genom att vara den första nigerianska artisten att headlinea och sälja slut Madison Square Garden. En månad senare, på hans 31:a födelsedag, släpptes ”Love, Damini” vilket är hans sjätte album med nya hiten ”Last Last”. Och den tredje december kommer han till Sverige för tredje gången och kickstartar ”Love Damini, Tour” i Avicii Arena. WWW.KINGSIZEMAG.SE