Kingsize 1
WWW.KINGSIZEMAG.SE 20 ÅR Missy Elliott JAY-Z “Und
er Construction” (Goldmind / Elektra Records) Releasedatum: 12 november 2002. Bästa låt / gäst / produktion: ”Work It” / Jay-Z på ”Back In The Day” / ”Gossip Folks” Missy Elliott och Timbalands kombinerade kreativitet och produktionstakt visste sannerligen inga gränser i början av 2000-talet. På sitt fjärde albumprojekt, som tillägnades Aaliyah, över en femårsperiod fortsatte hon stapla hitlåtar på varandra i diskografin. Dessutom fick hon hjälp av branschens absolut största namn, i form av Jay-Z, Method Man, Ludacris och Beyoncé. När jag själv blickar tillbaka på denna skiva, så minns jag hur mitt 90-talskonservativa synsätt nästan kunde provoceras av hennes galet progressiva ansats. Perspektivet har skiftat och idag kan jag inte annat än applådera deras musikaliska innovation, vad gäller produktion och rap. Missy förevigades nyligen på Madame Tussauds i Las Vegas, ännu en välförtjänat bekräftelse på hennes ikonstatus. “The Blueprint 2: The Gift & The Curse” (Roc-A-Fella / Def Jam Recordings) Releasedatum: 12 november 2002. Bästa låt / gäst / produktion: ”All Around The World” / Rakim på ”The Watcher 2” / “Poppin Tags” Efter de monumentala framgångarna med ”Blueprint” från året innan, byggde Jigga snabbt vidare på nästa projekt. Under året som detta dubbelalbum spelades in hade Jay-Z allt mer frekvent dejtat Beyoncé, även om det var mycket hemlighetsmakeri. Förhållandet blev således mer eller mindre officiellt när albumet anfördes av första singeln ”03 Bonnie & Clyde”, det första samarbetet blivande makarna Carter emellan. På produktionssidan fick Kanye West och Just Blaze stort förtroende att stå för merparten av produktionerna, med utvalda bidrag av Dr. Dre, Timbaland, The Neptunes, No I.D m.fl. Listan över gästande artister gick inte heller av för hackor; The Notorious B.I.G, Sean Paul, Big Boi, Killer Mike, Scarface, M.O.P. och ett flertal rappare från Roc-A-Fella-campet. Fat Joe ”Loyalty” (Terror Squad / Atlantic Records) Releasedatum: 12 november 2002. Bästa låt / gäst / produktion: ”Take A Look At My Life” / Remy Ma på “Loyalty” / “Bust At You” På sitt femte albumprojekt inledde Fat Joe minst sagt bombastiskt, med Buckwild-producerade bangern ”Take A Look At My Life”. En anthem av högsta kaliber som anslog tonen för hela skivan. Både rap- och produktionsmässigt höll denna skiva hög klass, med hjälp av Cool & Dre på merparten av albumspåren. Med Terror Squad i ryggen blev Joey Crack själva sinnebilden av den NYC-rappare som stod upp för sitt Bronx-”borough” till hundra procent. På den här skivan introducerades även Remy Ma för en större publik, efter inhoppet på M.O.P:s ”Ante Up Remix” – och fick skina bredvid mentorn Fat Joe på ett par låtar. Redan här hade Fat Joe blivit en mästare av den svåra konsten att tilltala både gatan och klubben, vilket blivit hans signum fram till dags dato. Talib Kweli ”Quality” (Rawkus / MCA Records) Releasedatum: 19 november 2002. Bästa låt / gäst / produktion: ”Get By” / Black Thought på ”Guerilla Monsoon Rap” / ”Good To You” Efter genombrottet med Reflection Eternal och Black Star blev det dags för Talib Kweli att stå på egna ben med debutalbumet. Även om Brooklyn-rapparen allmänt ansågs vara ”underground” så fick albumet och Kweli ett förhållandevis stort genomslag i mainstream-fåran, i synnerhet med Kanye West-producerade hitlåten ”Get By”. På övriga låtar lyckades Kweli sannerligen tilltala olika läger och balansera den tunna tråden mellan sina trogna fans och massan. Att medvetet bryta med DJ Hi-Tek för att istället samarbeta en uppsjö av mer och mindre etablerade producenter, visade sig vara ett klokt val med föregående resonemang i åtanke. Ljudbilden blev välbehövligt varierad med bidrag av nämnde Kanye West, Megahertz, J Dilla, Ayatollah, Soulquarians och DJ Quik. Royce Da 5´9” ”Rock City” (Game Recordings / E1 / Columbia) Releasedatum: 26 november 2002. Bästa låt / gäst / produktion: ”Boom” / Twista på ”Let’s Go” / ”Rock City” Detroit-rapparen Royce Da 5´9” började redan 1998 skapa surr på hiphopscenen som duon Bad Meets Evil - med ingen mindre än Eminem. Deras gemensamma framgång följdes upp av medverkan på ”The Slim Shady LP”. Samma år kom hans solo-genombrott med magnifika DJ Premier-producerade ”Boom”. Den låten kom även att anföra hans debutalbum, vars release drog ut på tiden efter diverse skivbolagsstrul. Skivan hade sina habila gästinhopp (Eminem på refrängen av titelspåret) – men hade aldrig riktigt den röda tråden eller sammanhållna visionen för att nå stor framgång. Alldeles oavsett så lade Royce grunden för en karriärsresa som, med vissa förvecklingar under årens lopp, har tagit honom tillbaka till den innersta kretsen kring Marshall Mathers. Full circle, helt enkelt. Snoop Dogg ”Paid Tha Cost To Be Tha Bo$$” (Doggystyle / Priority / Capitol Records) Releasedatum: 26 november 2002. Bästa låt / gäst / produktion: ”Bo$$ Playa” / The Lady Of Rage på ”Batman & Robin” / ”Ballin” Efter hela tre albumprojekt utgivna på Master P:s No Limit så beslutade Snoop Dogg att ge ut sitt sjätte soloalbum på egna bolaget Doggystyle Records. I samband med inspelningsprocessen inledde Snoop ett samarbete med Neptunes och Pharrell Williams, vilket tog sig uttryck i den tidstypiska hitformulan på singlarna ”From Da Chuuuch To Da Palace” och ”Beautiful”. I övrigt var det även högsta kaliber av västkustens mest kvalitativa g-funk signerad Battlecat, Jellyroll och Fredwreck, fint kompletterat med beats levererade av DJ Premier, Hi-Tek och Just Blaze. I retrospekt tycker jag detta var ett synnerligen väl genomarbetat album, med starka gästinhopp av Jay-Z, Redman, Nate Dogg, The Lady Of Rage, Kokane, Goldie Loc, Lil ½ Dead och Warren G med flera. NR 5, 2022 | KINGSIZE MAGAZINE 61