Kingsize 1
#KingsizeKlassiker Tobias Carlsson Ice Cube ”The
Predator” (Lench Mob / Priority Records) Releasedatum: 17 november 1992. Bästa låt / gäst / produktion: ”It Was A Good Day” / - / “Who Got The Camera?” Några månader efter upploppen i Los Angeles, gav Ice Cube ut sitt tredje soloalbum. Skivan kom att präglas av polisvåld, rasmotsättningar och socialpolitisk instabilitet. I vanlig ordning skapade Cube debatt med skarpa uttalanden i texter, i synnerhet med låtar som ”When Will They Shoot” och ”Who Got The Camera?”. Singeln ”Wicked” tog verkligen vara på de kaosartade strömningarna i samhället, där Cube med skärpa och skills kunde formulera den frustration som byggts upp. I bjärt kontrast kom sedan den episka klassikern ”It Was A Good Day”, en låt som lever sitt eget liv till dags dato. För att inte tala om ”Check Yo Self” med Das EFX, ett stående inslag på ”Yo! MTV Raps” under en lång tidsperiod. Tveklöst ett av Ice Cubes bästa album i karriären. Kool G Rap & DJ Polo “Live & Let Die” (Cold Chillin Records) Releasedatum: 24 november 1992. Bästa låt / gäst / produktion: ”Ill Street Blues” / Ice Cube på ”Two To The Head” / ”On The Run” På sitt tredje gemensamma album valde Kool G Rap att blicka mot en mer cinematisk ljudbild än tidigare. Han bröt upp från tillvaron i NYC och sökte (inte helt okomplicerat) nya samarbeten på västkusten - främst med legendariske LA-producenten Sir Jinx. Skivan skulle ha släppts redan 1991 men pga skivbolagsstrul dröjde projektet till slutet av 1992. Redan här började Kool G Rap visa upp sin karaktäristiska mafioso-rap som kom att bli kutym senare under 90-talet, kryddat med hög komplexitet vad gäller flow, humor och flerstaviga rim. Även om skivan inte nådde några kommersiella framgångar så fick projektet hyfsat genomslag med den populära singeln ”Ill Street Blues” och högprofilerade gäster som Big Daddy Kane, Scarface, Bushwick Bill och Ice Cube. Pharcyde ”Bizarre Ride II The Pharcyde” (Delicious Vinyl / EastWest Records) Releasedatum: 24 november 1992. Bästa låt / gäst / produktion: ”Passin Me By” / Buckwheat på ”On The DL” / ”Otha Fish” Under en tidsperiod där gangsta rap dominerade stort på västkusten, gav The Pharcyde ut sitt episka debutalbum. Skivan tog verkligen tog lyssnaren på en lekfull resa genom jazzig hiphop signerad producenten J Swift. Redan i slutet av 1980-talet bildade Imani, Slimkid3 och Bootie Brown en grupp - då i egenskap av dansare och koreografer under namnet Two For Two. Deras vägar korsades snart med Fatlip vilket ledde fram till inspelning av debutalbumet. Redan innan releasen hoppade nämnde J Swift av gruppen och LA Jay och Slimkid3 fick kliva in i producentstolen. Genom årens lopp har just konstellationen av gruppen varit en återkommande problematik, även om denna skiva och efterföljande ”Labcabincalifornia” alltid kommer ha klockren klassikerstatus. Sherlock “Made To Measure” (Rooftop / Pitch Control) Releasedatum: 15 oktober 1997. Bästa låt / gäst / produktion: ”These Days” / Bigg Knoah på ”Beautiful Ways” / ”Hopes Of Spring” En av svensk hiphops mest mytomspunna klassikeralbum såg dagens ljus hösten 1997. Dessförinnan hade medlemmarna bubblat på den svenska hiphopscenen, under ett pars års tid. PeeWee, Speedknock, Thomas Rusiak och Mathematics erbjöd nu engelskspråkig svensk hiphop av högsta kaliber. Vid Gatuslangs 10-årsfest fick åhörare en världefull inblick i processen bakom inspelningen, där otaliga anekdoter klargjorde att gruppen fick kämpa för att hålla ihop sina kreativa viljor till en gemensam vision. Det som gör albumet unikt, enligt min mening, är att få svenska hiphopartister innan (eller efteråt) lyckats återskapa mörk östkusthiphop med samma autentiska känsla. Att denna skiva kostar tusentals kronor på vinyl numera, är ett signum på den legendstatus Sherlock med all rätt förtjänar. 60 KINGSIZE MAGAZINE | NR 5, 2022 2Pac Eminem ”R U Still Down? (Remember Me)” (Amaru / Interscope / Jive Records) Releasedatum: 25 november 1997. Bästa låt / gäst / produktion: ”Do For Love” / Dramacydal på ”Enemies…” / ”Hellrazor” Efter Tupac Shakurs första postuma projekt, ”The Don Killumnati” (1996) kom detta efterföljande dubbelalbum. På skivan samlade Shakur-familjen ihop diverse osläppt material från Pacs kreativa år under början av 1990-talet, med osläppt material från ”Strictly 4 My…” fram till ”Me Against The World”. Albumet gavs ut av Tupacs mamma, Afeni Shakur, genom skivbolagsetikett Amaru Entertainment. Till projektet bidrog även svenske Quincy Jones III och danskarna Soulshock & Karlin (”I Wonder If Heaven Got A Ghetto”) med flera. Titeln i sig kom från handskrivna låtlistor som Tupac plitade ihop under fängelsevistelser, och har kommit att betraktas som ett förvånansvärt starkt postumt projekt, med guldkorn från några av den legendariska rapparens mest produktiva period inom hiphop. ”The Slim Shady EP” (Web Entertainment) Releasedatum: 10 december 1997. Bästa låt / gäst / produktion: ”Just Don’t Give Fuck” / Fuzz på ”No One’s Iller” / ”Just The Two of Us” Med releasen av denna independent-EP fick Eminems karriär ett rejält avstamp, i kombination med flitigt battlande under tidsperioden. Främst handlade det om låten ”Just Don’t Give A Fuck”, som spreds likt en löpeld i undergroundkretsar under hösten 1997. Faktum är att jag och en barndomsvän beställde dubbla ex av originalskivan på CD hem till brevlådan. Och den spelades mycket flitigt. Marshall Mathers hade uppenbarligen gjort hemläxan och filat på sina skills efter den ganska svaga debutskivan ”Infinite” – vilket nu resulterade i ett klart mer utvecklat flow, texter och delivery. Den kreativa gnistan hos den unge Marshall, med kompisarna i D12-klicken, kom att ge eko över hela världen och leda till en synnerligen framgångsrik rapkarriär. 25 ÅR 30 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE