Jaktmagasinet för Svenska & Nordiska Jägare & Sky
ttar! TM Fulladdad februari Nu börjar mässorna! Det lönar sig att säga ifrån. Och det ska det göra också, vi lever väl i en demokrati. Nu har EU-kommissionen tvingats ta hänsyn till den berättigade kritiken från oss jägare, politiker och myndigheter. Det begriper väl var och en att det inte går att hasta fram ett beslut som får så vittgående konsekvenser som det här vapendirektivet. Nej, gör om och gör rätt. Jag får säkert anledning att återkomma i frågan. Just nu håller vi som bäst på att förbereda oss inför en av årets internationellt största händelser, IWA OutdoorClassics, en av världens största mässor för oss jägare, skyttar och friluftsliv som äger rum i Nuremberg mellan den 4 och 7 mars. En av IWAs större nyheter kommer från Sauer. Modell 100, en internationell produkt framtagen med stor hänsyn till den svenska marknaden lanseras under mäsadagarna. I nästa nummer kommer vi givetvis berätta mer om det. Men redan i detta nummer kan vi presentera ett mässreportage. Patrik Sandqvist har varit i USA och Las Vegas för att besöka Shot Show och berättar om några intensiva dagar i staden som aldrig sover, sidorna 120-127. Pratar man jakthund är det ofta lajka eller wachtel folk pratar om numera, utöver de sedvanliga stövarna och älghundarna. Men det fanns en tid då den envisa och kortbenta taxen hölls som en populär jaktkamrat. Kanske är taxen på väg tillbaka in från kylan – i alla fall för dem som vill ha många skottchanser. Läs mer om tax på sidorna 26-31. Och nog finns det tuffa taxar som inte drar sig för att gräva sig ner i rävgryten för att driva ut vårt mesta högvilt. Att locka räv är annars en utmaning. En som vet hur man lyckas är Håkan Ellman som delar med sig av sina tips på sidorna 58-63. Joachim Mikkonen är assisterande jägare på skånska godset Trolle-Ljungby. Både han och Filip Rubin som också tar fram jaktprodukter för hundförare pysslar med något jaktrelaterat varje dag. På sidorna 144-150 berättar de om sina vapen. Och det finns betydligt mer att läsa om i månadens nummer, sätt igång att bläddra bara – oavsett om du läser på skärm, paddan eller i telefonen. Vi önskar dig trevlig läsning! Anders Toresson anders@torsbohandels.se P.S. Vi är tacksamma för din feedback på magasinet. Skicka oss ett mejl på info@jaguarmagasinet.se och berätta vad du tycker! ANNONSFÖRSÄLJNING Anders Toresson, annons@jaguarmagasinet.se Tel. 070-585 06 99 ANNONSMATERIAL Reklambyrån STT, annons@jaguarmagasinet.se GRAFISK FORM & PRODUKTION Reklambyrån STT. mathias@reklambyranstt.se DISTRIBUTION Jaguarmagasinet distribueras elektroniskt. Jaguarmagasinet finns även att hämta i tryckt form i våra butiker. Se adresser på sista sidan. www.jaguarmagasinet.se UTGIVARE Jaguarmagasinet ges ut av Jaguargruppen. TIPSA JAGUARMAGASINET mittvapen@jaguarmagasinet.se minhund@jaguarmagasinet.se minjakt@jaguarmagasinet.se info@jaguarmagasinet.se ARTIKLAR & FOTON VÄLKOMNAS För icke beställt material ansvaras ej. Allt material lagras digital hos Jaguarmagasinet. Den som sänder material till Jaguarmagasinet anses medge digital lagring och publicering. PRISER & ERBJUDANDEN Alla priser gäller så långt lagret räcker, dock längst till 16 mars 2016. Lokala avvikelser på sortiment och priser kan förekomma. Vi reseverar oss för tryckfel.