Fjärrvärmetidningen nr 7-2016 1
Tema: Affärsutveckling Maximerar fjärrvärmen för
att minimera användandet av fossila bränslen Mer än var tredje Maxrestaurang drivs med fjärrvärme och hamburgerkedjan planerar nu stor ökning av antalet restauranger. I Mora har E.ON:s samarbete med Max bidragit till tillväxt. S eDAn 2010 har vår fjärrvärme i Mora växt med nästan tio procent och det är en fantastiskt bra utveckling. tillväxten i det nya handelsområdet står för större delen av den ökningen, säger Henrik Johansson Casimiro, chef för lokala energilösningar på e.On Värme. totalt har Max 106 restauranger i sverige och en utbyggnad med ytterligare 50 planeras under en femårsperiod. samtidigt introducerar företaget ett nytt, lyxigare restaurangkoncept som hittills finns i Mora, Karlstad och Umeå och som bygger på en lite lyxigare restaurangmiljö utformad av arkitekten Gert Wingårdh och med nya, digitala lösningar som att beställa mat via mobilen. – Mora är först ut med fjärrvärme enligt det konceptet och med vår hållbarhetsfilosofi, där vi bland annat försöker minimera användandet av fossila bränslen, är fjärrvärme ofta det bästa alternativet, säger tony Jakobsson, bygg- och fastighetschef på Max. Viktiga parametrar ett 40-tal Maxrestauranger har fjärrvärme och då finns ändå begränsningar för företagets möjligheter att påverka energilösningar i de fall där man är hyresgäst i gallerior och liknande. – I våra restauranger i fristående byggnaHenrik Johansson Casimiro. der är vi i regel även fastighetsägare och där är framför allt klimatpåverkan, kostnader och driftssäkerhet viktiga parametrar när vi beslutar om värmealternativ. – Generellt är fjärrvärmebolagen aktiva med att presentera lösningar och det bru10 Tony Jakobsson. Max har lanserat ett nya lyxigare restaurangkoncept och där ingår fjärrvärme som en del i hållbarsfilosofin. kar ge sig ganska snabbt om det är praktiskt möjligt att använda fjärrvärme, säger tony Jakobsson. I Mora har e.On investerat 60 miljoner kronor i en ny biobränsleeldad panna för att öka sin kapacitet ytterligare men står redan nu för nästan all uppvärmning i det nya, stora handelsområdet vid östra infarten till Mora. Ser tillväxtmöjligheter Att det handlar om en förhållandevis liten ort (cirka 20 000 i kommunen, 11 000 i tätorten Mora) har inte avskräckt. – nej, vi ser det som att det finns tillväxtmöjligheter i städer där handeln inte vuxit färdigt i ytterområden. Just i Mora så kände vi tidigt att vi passade väldigt bra ihop med Max hållbarhetstänk och våra investeringar i en ny produktionsanläggning där vi använder biobränslen från lokal sågverksproduktion, säger Henrik Johansson Casimiro. – De investeringar som genomförts gör oss även väl rustade för ytterligare tillväxt i Mora när kommunen nu jobbar för bostadsbyggande i noret norra i utkanten av tätorten. Fakta: Max IMax har växt till en av Sveriges största restaurangkedjor och finns rikstäckande sedan 15 år tillbaka med 106 restauranger efter invigningen i Mora. Verksamheten startades av Curt Bergfors med en grillkiosk i Gällivare 1968. Max är fortfarande familjeägt med sönerna Richard och Christoffer Bergfors i ledningen. Företaget har vunnit flera miljö- och hållbarhetspriser. ◾ FREDRIK MÅRTENSSON Fjärrvärmetidningen • Nr 7 • Oktober 2016