Fjärrvärmetidningen nr 7-2016 1
Tema: Affärsutveckling Fjärrvärmeföretagen är ans
atta från flera håll och behöver utveckla sina affärsmodeller. Men inte ens företagen i fronten har gjort tillräckligt, anser Thore Sahlin, som utbildar energiföretag i utveckling av affärsmodeller. Innovativa företag tänker långsiktigt F RåGAn om fjärrvärmeföretagens utveckling är mycket allvarligare än de flesta inser. Företagen har fått en allt tuffare konkurrens från värmepumparna. Och de låga elpriserna drabbar elproduktionen från kraftvärme. sedan när elcertifikaten försvinner blir det ännu tuffare. – Det är inte frågan om att det blir tuffare. Det blir det och om inte företagen förbereder sig blir det panik, säger thore sahlin, som tidigare varit styrelseordförande för svensk Fjärrvärme, men nu är konsult och utbildare inom affärsutveckling. Ovant ämne Via sina utbildningar och kontakter ser thore sahlin ett intresse för affärsutveckling, men det omsätts inte lika mycket i verklig förändring. Han har också fått inblick i det som står i vägen för utvecklingen. – Många bolag har fullt Thore Sahlin. upp med vardagens problem, som hindrar det långsiktiga tänket. Prislappen kan också avskräcka. Företagen är inte vana att lägga så stora pengar på detta, resonerar thore sahlin. Det krävs att personer i ledande ställning inser att affärutveckling är viktigt och tar sig an dessa svåra frågor. Illustration: PER HARDESTAM Patrik Holmström, som arbetar med marknads- och affärsutveckling vid energiföretagen sverige, ser utmaningar. – när frågor om affärsmodellering kommer på tal i seminarier och utbildningar, märker man att ämnet är ovant, säger han. För att ändra en affärsmodell krävs en tydlig beskrivning av den nuvarande, men i företagen saknas ofta begreppen för att göRustar mot konkurrens Landets lägsta fjärrvärmepriser räcker inte för Luleå Energi. Nu ser bolaget över affärsmodellen för att stå bättre rustade att möta konkurrens från andra värmealternativ. – Vi vill ge kunderna lite mer, vi ska vässa servicen och förbättra våra tjänster, så att kunderna känner att fjärrvärmen är det bästa alternativet, säger Magnus Johansson som är chef för affärsområdet värme och kyla. Inte så att Luleå Energi drabbats av kundtapp, men man vill vara rustade om fjärrvärmepriserna går upp. Då ska totalbilden vara Fjärrvärmetidningen • Nr 7 • Oktober 2016 att fjärrvärmen fortfarande är bästa alternativet. Magnus Johansson har deltagit i en utbildning för att förbereda översynen av affärsmodellen. – Det gav insikter och verktyg kring förändringsarbetet. Det krävs att hela organisationen ska jobba på ett nytt sätt. Så det hänger mycket på att man får med sig hela organisationen, så att alla ser behovet av förändringen, säger Magnus Johansson. Magnus Johansson. ra det, är Patrik Holmströms erfarenhet. – Man jobbar med det akuta för dagen. Därför kan det vara svårt att se en uppsida i slutändan på en ny affärsmodell. Man kan då tvivla på om det är värt den stora insatsen, menar Patrik Holmström. sedan tycks inte krisläget tillräckligt akut, Patrik Holmström. anser thore sahlin. Utveckla marknaden – Men det sker en gradvis förskjutning mot sämre lönsamhet varje år. Möjligheten att justera priserna uppåt har försvunnit, så man måste jobba både med effektivisering och att utveckla marknaden. så har vi företagen som tagit itu med utmaningarna och utbildat sig i affärsutveckling. Vad utmärker då dessa? – Det är de mest innovativa företagen som brukar ligga i framkant, säger thore sahlin och nämner några kända energiföretag. Och drivkraften i dessa företag är en personfråga; någon i styrelsen, VD eller annan person som inser problematiken. ◾ BJÖRN ÅSLUND 9