Fjärrvärmetidningen nr 7-2016 1
Gästkrönika Vet de boende om hur bra fjärrvärme ä
r? I KOMMeR alla i kontakt med fjärrvärme på olika sätt – som boende genom värmen och det varma vattnet, som husägare med vårt fjärrvärmebolag och som allmänhet genom information från till exempel fjärrvärmebolag. Information till allmänheten handlar ofta om vad fjärrvärme är och varför det är bra. Ibland uppmanas allmänheten också att agera annorlunda. Information om fjärrvärmen till boende i lägenheter är minst sagt måttlig. I bästa fall kan det sitta ett blåvitt klistermärke med förkortningen FV någonstans i trapphuset, kanske nämns det på årsmötet i bostadsrättsföreningen eller så stod det i prospektet vid lägenhetsköpet. Men det finns oftast inte ett självklart sätt för boende i lägenheter att få reda på om just deras hem värms med fjärrvärme. Mina studier av boendes uppfattningar av fjärrvärme har visat att de förväntade effekterna av information till allmänheten ofta uteblir. Det är svårt för boende att veta hur de ska förhålla sig till sådan information när de inte ens vet om de har fjärrvärme hemma hos sig. är den här informationen riktad till mig? Borde jag börja agera annorlunda hemma i min lägenhet? k I energisystemet pågår olika omställningar. en omställning är den mot mer förnyelsebara energikällor. Här är fjärrvärme en självklar spelare! en annan omställning är digitalisering och individualisering, exemplifierat i energiappar, solceller och småskaliga energilager. än så länge är fjärrvärmen inte en lika självklar del där – och det är nog svårt att bli det så länge inte alla boende vet om de har fjärrvärme. Om fjärrvärmen vill positionera sig på en digitaliserad och individualiserad energimarknad tror jag att fjärrvärmebolagen istället för att kommunicera allmän information om fjärrvärme till allmänheten måste börja kommunicera specifik information till boende genom tjänsten de levererar, alltså genom fjärrvärmen. Vad menar jag med det? Jo, det handlar om att ge boende mer koll och kontroll. Koll på var fjärrvärmen kommer ifrån just nu och kontroll över värmen i hemmet. Det kan också handla om att kommunicera fjärrvärmen unika fördelar genom att använda fjärrvärme på nya sätt. ett växthus värmt med returvärme konkretiserar att fjärrvärme kan användas flera gånger och visar att just här finns det fjärrvärme. k För att lyckas kommunicera genom fjärrvärmen behövs kanske annorlunda sätt att jobba. till exempel behövs närmare samarbeten med tillverkare av fjärrvärmedrivna produkter, strategier för att möjliggöra olika sorters digitala lösningar och affärsmodeller där de boendes upplevelser av fjärrvärme är det centrala. är ni på fjärrvärmeföretagen redo för det? Sara Renström FORSKARE VID CHALMERS Fjärrvärmetidningen • Nr 7 • Oktober 2016 17 Mer information hittar du på vår hemsida, www.campusi12.se eller ring utbildningsledare Gunnar Nilsson, 070-56 199 85 Välkommen att söka! > En del av Hässleholms kommun Kompetensutveckling för drifttekniker Ta chansen att plugga samtidigt som du jobbar! Utbildningen startar februari 2017 Vi vänder oss till dig som har minst tre års erfarenhet som drifttekniker