Kia Story 1
HÄR & NU – Att i för tidig ålder fokusera på resu
ltat och prestation är kontraproduktivt, säger Kosovare Asllani. ASLLANIKONTRAKTET: NU HAR 153 KLUBBAR SKRIVIT PÅ Kias starka engagemang för barnfotbollen i Sverige fortsätter. Liksom fotbollklubbarnas arbete för att ge barn och ungdomar en meningsfull fritid, även om verksamheten naturligtvis har påverkats av pandemin och restriktionerna för att minska smittspridningen. Asllanikontraktet, som Kia tagit fram tillsammans med landslagsstjärnan och fotbollsproffset Kosovare Asllani, har blivit en stor succé. Hittills har 153 klubbar runt om i landet skrivit på och fler är på väg. Genom att skriva under Asllanikontraktet, som baseras på FN:s barnkonvention, förbinder sig klubbarna till att låta alla barn få chansen att spela fotboll och att ingen ska diskrimineras. Alla barn, oavsett kön, ålder eller etnicitet, ska få vara med på lika villkor. Kia har tillsammans med sina återförsäljare sedan 2015 engagerat sig i inom barn- och ungdomsfotbollen i Sverige. Grattis tjejer! Fotbollsklubben Sunnanå SK och projektet Tuss tog hem segern i ATG Drömfonds inkluderingstävling 2020. De får priset för ”sin lågtröskelverksamhet där flickor oavsett etnisk bakgrund får chans att spela fotboll och med det skapa meningsfull fritid och underlätta inkludering i föreningslivet och samhället”. KIA ÄR BÄST PÅ LADDBART Svenskarnas intresse för laddbara bilar bara ökar, och Kia är förstahandsvalet, både för laddhybrider och rena elbilar. Hela 47 procent av alla laddhybrider som köptes av privatpersoner 2020 var en Kia. Den mest populära Kia-modellen var Kia Niro, som erbjuds som hybrid, plug-in hybrid och elbil. Tätt följd av Kia Ceed 10 där kombimodellen Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid nyligen vann Teknikens Världs Stora Bilpris 2021. Att Kia har en ledande position i Sverige när det kommer till mer hållbar mobilitet är tydligt. 61 procent av alla sålda Kiabilar under förra året var laddbara. Genomsnittet för alla bilmärken var 32 procent. – Det är fantastiskt att se att våra laddbara bilar är nummer ett på marknaden. Det är ett kvitto på kundernas förtroende, säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden. KIA story 1/2021