Kia Story 1
HÄR & NU ”KIA TRANSFORMERAS NU I GRUNDEN” Stort g
rattis Jonas Nilsson, marknadschef för Kia Motors Sweden. Det är tredje gången du utnämns till Sveriges bästa marknadschef kategori bil. – Tack så jättemycket! Det känns väldigt hedrande och roligt när våra insatser uppmärksammas. Vad i ditt och Kias arbete ligger till grund för utmärkelsen? – Att vi tillsammans med våra återförsäljare över tid – och med särskiljande och konsekvent kommunikation – lyckats göra Kia till ett attraktivt varumärke för svenska kunder. Under pandemin rasade bilförsäljningen i Sverige, men inte för Kia. Hur kommer det sig? – Vi valde tidigt att gasa, inte bromsa, oss ur krisen. Självklart med stor respekt för smittspridning och med anpassad tonalitet i vår kommunikation. Vi såg en möjlighet att ta marknadsandelar när andra höll tillbaka, så när många konkurrenter drog ner på marknadsföringen kunde vi förhandla oss till bättre villkor hos mediahusen. Nu har Kia dragit igång en världsomspännande varumärkesförflyttning. Vad är syftet? – Kia transformeras nu i grunden. Företaget och bildesign förändras, samtidigt som nya produkter och tjänster utvecklas i snabb takt. Det för att Kia ska vara relevant också i framtiden. Självkörande bilar är på väg, och redan i dag gör förändrade kundbeteenden att vi måste utveckla vårt erbjudande. Vad innebär det för Kias marknadsföring? – Den förändras i takt med våra produkter och erbjudanden. Vi vill attrahera nya målgrupper och samtidigt vara relevanta för våra lojala – Förändrade kundbeteenden gör att vi måste utveckla vårt erbjudande, säger Jonas Nilsson. kunder. Den stora kampanjen i januari då vårt nya varumärke presenterades gav en försmak av det ’nya’ Kia. Än tydligare blir det nu efter världspremiären av den nya elbilen Kia EV6. Hur märker de svenska Kia-ägarna förändringen? – Förhoppningsvis kommer de fortsätta uppleva Kia som en utmanare med ett relevant och starkt erbjudande. Både vad gäller nya innovativa produkter och nya tjänster som gör livet med bilen enklare och mer lustfyllt. KIA PRESSAR KOLDIOXIDUTSLÄPPEN Kia hör till den absoluta toppen när det gäller låga utsläpp av koldioxid, CO2, i Sverige. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet för nyregistrerade Kia-bilar 2020 var 68 gram CO2/km (enligt den gällande mätmetoden WLTP). Det kan jämföras med snittet för alla märken, som var 112 g/km. Bara tillverkare, som säljer enbart elbilar, har lägre utsläpp. 12 Kiamodellernas genomsnittsutsläpp har minskat med 27 procent jämfört med föregående år och är ett tydligt kvitto på företagets strävan att minska sin klimatpåverkan. – Kia i Sverige klarade EU- kravet med råge, och bidrar till sänkta totala utsläpp för Kia i Europa, säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden. Bäst på minsta utsläpp* 1. Tesla 0 g/km 2. Kia 68 g/km 3. Hyundai 85 g/km 4. Nissan 93 g/km 5. Renault 96 g/km 6. BMW 108 g/km *Genomsnittligt C02 Källa: Vroom 7. Toyota 110 g/km 8. Peugeot 113 g/km 9. Volkswagen 114 g/km 10. Mercedes-Benz 117 g/km 11. Volvo 120 g/km 12. Skoda 128 g/km utsläppt enligt WLTP KIA story 1/2021 PETER KNUTSON