Kia Story 1
En bas för nytänkande Kia EV6 är Kias första elbi
len som byggs på den nya, smarta elbilsplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform). En teknik som ritar om kartan för vad som är en elbil. Med den som bas går det att tillverka elbilar med snabbast möjliga laddning och prestanda i nivå med avancerade sportbilar. DEN SUPERSNABBA LADDNINGEN är möjlig genom att E-GMP har en laddningskapacitet på 800 V som standard. En spjutspetsteknik som hittills bara funnits i ett fåtal extrema och högpresterande bilar men som nu, enligt Kias devis, blir tillgänglig för många. Kias ingenjörer har utvecklat tekniken genom delägarskap i Rimac Automobili, den kroatiska tillverkaren av högpresterande elbilar som bland annat samarbetar med Koenigsegg. På så sätt har Kia fått tillgång till samma arkitektur som verkliga premiumsportbilar. I en intervju med det italienska motorprogrammet Davide Cironi Drive Experince förklarar Mate Rimac, Rimacs grundare och vd, att han inte ser något självändamål med att tillverka elbilar i superlyxsegmentet. – Det viktiga är att det visar hur elbilar kan se ut och vad de klarar – att framtiden är allt annat än tråkig. Och i nästa steg se till att teknologin blir mer tillgänglig. På så sätt, menar han, kan Rimacs komponenter bidra till att snabba på omställningen till elektrifiering också bland de stora biltillverkarna. Det finns många fördelar med att bygga bilar på en plattform som enbart är avsedd för elmotorer. Då behöver ingen hänsyn tas till platskrävande komponenter som krävs för att driva en förbränningsmotor. Det ger designteamet stor kreativ frihet att skapa helt nya modeller, rymligare karosser och spännande köregenskaper när det kommer till acceleration och tyngdpunkt på vägen. V2L (Vehicle to Load) Med V2L-tekniken blir det möjligt att använda bilens batteri som en laddare för elektriska produkter som elcyklar, elskotrar eller andra elbilar. 110/220V: Externladdning av elektriska produkter ICCB: Externladdning av andra elbilar 110/220V: Laddning av elektriska produkter i bilen 32 KIA story 1/2021