Kia Story 1
– Undvik acceleration, håll lungt tempo och låt b
ilen rulla så mycket som möligt, tipsar Mathias Håkansson. Informationen gör det enkelt att hålla koll på räckvidd och körstil. KÖR LUGNT OCH LÅNGT Mathias Håkansson i Vinslöv är en mästare på att köra familjens laddhybrid el-snålt. Som längst har deras Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid körts 5,9 mil på en laddning. REDAN NÄR MAN NÄRMAR SIG den gula tegelvillan i det lilla nordskånska samhället Vinslöv blir det tydligt att här bor en miljömedveten familj. Husets tak i söderläge är täckt med 38 solcellspaneler och på garageuppfarten står en röd Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid på laddning. – Det har blivit lite av en tävling att försöka köra vår bil så långt som möjligt på en laddning. Rekordet hittills är 59 kilometer, säger Mathias. Sträckan är nästan en mil längre än vad som beskrivs i bilens tekniska specifikation. Där anges upp till 50 kilometer. För att lyckas med en sådan bedrift är det flera saker som krävs, och det har tagit Mathias ett bra tag och många försök innan han hittade ett vinnande koncept. – Det gäller att planera körningen. Inga häftiga accelerationer och inbromsningar, man ska ligga på en lugn och jämn hastighet. Det är också viktigt att låta bilen får rulla så mycket som möjligt. När man släpper på gasen och bilen rullar tillvaratas 50 energi som sedan återanvänds vid när man accelererar. Väder- och vindförhållanden påverkar förbrukningen mer än man kan tro. – Helst skulle man vilja köra enbart i medvind och nedförsbacke, skämtar han. För att bilen ska må bra behöver bensinmotorn då och då användas. Något som sker med automatik när det behövs värme i kupén eller laddningen går ner under en viss gräns. Men huvuddelen av familjens bilkörning görs på el, vilket gör att den genomsnittliga bensinförbrukningen håller sig på beskedliga 0,26 liter/milen. Det är också viktigt, påpekar Mathias, att bilen är fulladdad när den ska användas. Så varje gång Mathias eller Maria kommer hem med sin plug-in hybrid sätter de den på laddning, även om de bara kört en kort sträcka. MED EL FRÅN EGNA SOLCELLER blir den totala milkostnaden låg, förklarar han. – Vi har räknat ut att om vi enbart kör Låg milkostnad med plug-in hybrid Kias plug-In hybrider körs till stor del enbart på el. Det beror på att majoriteten av resorna som görs är kortare än tre mil. Det innebär både minskade utsläpp och lägre milkostnad. – En av våra företagskunder beräknar att bränsleförbrukningen på deras Plug-in Hybrider i snitt är cirka 2,1 deciliter lägre än för dieselbilarna. Det motsvarar cirka 3,20 kr milen med dagens pris, säger Mats Carlström, som är ansvarig för företagsdelen inom Kia Motors Sweden. – Med tanke på att företagets 100 laddhybrider rullar cirka 10 000 mil per år blir det en avsevärd besparing, tillägger han. på el från elnätet blir energikostnaden ungefär två kronor per mil. Men laddar vi med el från solpanelerna blir det ’gratis’ om man bortser från investeringskostnaden. Solcellspanelerna, som installerades för två år sedan, täcker familjen Håkanssons elbehov med råge. – Förra året producerade vi 14 000 kWh och vi gjorde bara av med 12 000 kWh. För att ta reda på överskottet har Håkanssons därför investerat i ett energilager för hushåll som kan tankas med 10 kWh. Den el som familjen inte behöver säljer de tillbaka till elbolaget. PER-OLA OHLSSON OCH INGER SUNDELIN KIA story 1/2021 FREDDY BILLQVIST Hur långt har du kört din laddhybrid på en laddning? Mejla ditt svar med namn, antal kilometer och bilmodell till kia@spoon.se Senast 31 maj vill vi ha ditt svar. De 5 först inkomna svaren får ett badlakan från Kia.