Kia Story 1
Från biltillverkare till leverantör av mobilitet
Eldrift, självkörande bilar, fordonstyper vi aldrig tidigare sett och fokus på mobilitetslösningar snarare än privatägda personbilar. Det är viktiga delar av strategin när Kia nu ökar farten på färden in i framtiden. TEXT: MARTIN ENGQVIST OCH INGER SUNDELIN ILLUSTRATION: MICHEL DUCOURNEAU LANSERINGEN AV NYA ELBILEN KIA EV6 är ett tydligt steg i Kias framtidsstrategi ”Plan S”, där S står för shift, det vill säga förändring och där elektrifiering och mobilitet grunden. 2026 kommer Kia att ha elva helt eldrivna bilar i sitt modellelprogram, varav sju byggda på nya helelektriska plattformar. Till 2030 ska Kia nå en försäljning på 1,6 miljoner elbilar, hybrider och laddhybrider. 880 000 av dem kommer att vara helt eldrivna. I och med det blir Kia en av världens största elbilstillverkare. Med ”Plan S” tar Kia steget från att vara en tillverkare av personbilar till att erbjuda mobilitetstjänster i stort. Det kan vara bildelningstjänster, som Wible i Madrid eller tillverkning av eldrivna specialfordon – purpose built vehicles, förkortat PB:s – byggda på skateboardplattformar som gör att de kan göras i alla former och storlekar. Från jättelika transportfordon av till exempel färdiga byggnader eller vindkraftverk till självkörande minifordon för leverans av mat eller medicin. Det kan också vara fordon för lite mer vardagliga transporter, som självkörande minibussar i trånga stadskärnor. Ett spektakulärt – men högst konkret – exempel på framtida fordon är TIGER, ett helt unikt självkörande transportfordon för nyttolaster i svår terräng, som tagits fram av New Horizons Studio, ett innovationsföretag inom Kias moderkoncern Hyundai Motor Group. TIGER står för Transforming Intelligent Ground Excursion Robot, och spränger verkligen gränserna för vad vi tidigare definierat som en bil eller lastbil. TIGER 36 KIA story 1/2021