Kia Story 1
Flera nya transporttjänster från Kia på väg Det b
örjade med Spotify och Netflix, månadsabonnemang och fri tillgång istället för att köpa musik och film på dvd. Nu står bilbranschen på tur. – När fler vill ha tillgång till bil men utan att äga är bilbranschen redo att följa med, säger Jakob Tivell, mobilitetsansvarig hos Kia Motors Sweden. Just nu handlar det för Kia mycket om att testa och utvärdera olika lösningar, där bilpooler som Wible är en. – Kia lanserar olika bildelningstjänster Jakob Tivell på olika marknader. I Italien och Ryssland till exempel finns fasta bilpooler där användaren hämtar och lämnar bilen på samma plats. Tillsammans med biluthyrningsföretaget Sixt lanserar Kia, med start i Tyskland och Österrike, korttidsleasing på mellan 6 och 24 månader. – Vi ser att det finns en efterfrågan på att kunna hyra bil lite längre, utan att för den skull binda upp sig på tre år som annars är vanligt vid privatleasing, tillägger Jakob Tivell. hyra en bil, säger Carlos. Du hittar, bokar och startar närmsta Wible-bil med appen. När du vill avsluta resan parkerar du var som helst inom en specifik zon och trycker på ’avsluta’ i mobilen. SOM I ALLA STORSTÄDER kan det vara en utmaning att parkera i Madrid; parkeringsavgifterna är höga och det är ont om p-platser. Men inte om du använder Wible. – Våra laddhybrider får parkera gratis i hela stadskärnan, säger Carlos. Det är en av de främsta fördelarna med tjänsten. Sedan har antalet registrerade Wible-kunder vuxit till 180 000, och tillsammans har de gjort över 1 miljon resor. Drygt 30 000 kunder använder tjänsten minst en gång i månaden, medan storkunderna använder Wible mer än 20 gånger i månaden. Enligt kundprofilen är den typiske Wible-kunden en 36-årig man. Men det kan vara på väg att ändras. – I början bestod vår kunddatabas till största delen av unga människor, men i takt med att allt fler upptäcker hur smidig vardagen blir med den här tjänsten är det fler och fler äldre som registrerar sig, säger han. Att Wibles bildelningskoncept är framtiden inom biluthyrning hyser Carlos inga tvivel om. – Wible är på väg att revolutionera den traditionella biluthyrningsbranschen, säger han. I Madrid har det redan hänt. KIA story 1/2021 Det säger kunderna Laura Pérez, 32 år, kommunikationschef Hur många gånger har du använt Wible? – Tre. Hur använder du tjänsten? – För helgresor till bergen. Vad tycker du om Wible? – Tjänsten är väldigt enkel att använda. Det som övertygade mig var smidigheten i att bara kunna ta en bil på gatan och åka vart jag vill, och att bilen är säkrare än de flesta andra. Guillermo Rodríguez, 26 år, psykolog Hur många gånger har du använt Wible? – Mellan tio och tjugo gånger. Hur använder du tjänsten? – För affärsresor och för att ge mig ut på helgerna. Vad tycker du om Wible? – Jag gillar Wible för att bokningsprocessen är så enkel och för att tjänsten innebär gratis parkering inne i centrum. Det är praktiskt för mig när jag ska besöka en patient. Javier Cebrián, 32 år, affärsutvecklare Hur många gånger har du använt Wible? – Mellan tjugo och trettio gånger. Hur använder du tjänsten? – När jag behöver ta mig runt i Madrid, och på helgerna. Vad tycker du om Wible? – Jag tycker det är den säkraste bildelningstjänsten. Dessutom finns det alltid bilar i mitt område, och jag har bara haft goda erfarenheter av Wible. 35