Nöjesnytt Helsingborg 1
NOTISER HÖSTMODET PÅ PLATS HOS ETON E tons mål ha
r alltid varit att skapa vackra skjortor av toppkvalitet och att tänja på gränserna. Något som inte minst märks i årets höstkollektion. Skjortorna sticker ut med tryckta mönster och annorlunda strukturer. Höstens sortiment hos Eton är en spännande historia. Från att ha varit mer neddämpat med mycket pastellfärger, går nu modet hos Eton över till mycket blått men trenden innehåller också bruna toner och även lite vinrött. Blåskalan är grunden i mycket av sortimentet men gärna med små detaljer av det bruna, kanske en brun knapptråd eller ett blått tyg med bruna prickar. SKJORTOR FÖR ALLA Även strukturen har fått sig ett ordentligt lyft. Tygerna är inte längre så släta och snälla, det händer lite mer i strukturen. – I höst hittar man något för alla i butiken. Allt från en liten kontrastinsida, eller en knapp som skiljer lite, på en skjorta genom lite häftigare småmönstrade skjortor till en skjorta med ansikten av konstnären John Clark. Hit ska både killen på 18 år, som vill ha en häftig skjorta, och mannen på 65 år, som vill ha en skjorta till en fest, kunna komma och hitta det de söker, berättar butiksägaren på Väla, Peter Borg. Många av höstens mönster pekar mot att vi nu är tillbaka till 70-talet. – Den stora skillnaden är att modet idag kanske inte främst är framtaget för de som redan har upplevt det. Den köpstarka kunden av denna trend är istället den unga killen som inte har varit med om det tidigare, fortsätter Peter. SLIPSAR OCH SCARVES Hos Eton på Väla satsar man nu också mycket på en ny produktgrupp, nämligen slipsar. – Slipsen idag har blivit stickad istället för att möta dagens kavajer som är lite ledigare, gärna slipsar i fi skbensväv med lite blandning av ull. Det här är någonting som vi tror mycket på, men även på de sidenscarves vi nu har fått in som ett komplement till slipsen, berättar Peter Borg vidare. Bland andra accessoarer till skjortan hittar vi halsdukar i merinoull, en ren naturprodukt med fantastiska egenskaper. Merinoullen värmer när det är kallt och andas när det är varmt. På så sätt ser den till att man alltid har en jämn temperatur. Det gör också att en merinoullshalsduk passar lika bra på sommaren som på vintern. ANRIK HISTORIA Nu är det inte bara höstens mode som är en spännande historia. Etons egen historia är minst lika spännande. Det är en imponerande historia om hur ett litet familjeägt företag i Sverige kan växa till en global framgång. År 1928, efter att ha tvingats stänga ner sina sågverk, startade Annie och David Pettersson ett nytt företag. Företaget hette ursprungligen Skjortfabriken Special. Men när en anställd på Eton riktade blickarna mot Storbritannien på 1950-talet var det uppenbart att det svenska namnet var för svårt att uttala. – Man åkte helt enkelt över till England, satte en nål på måfå på en karta och hamnade på Cambridge och därför döptes företaget om efter det berömda och exklusiva Eton College. Än idag äger Annie och David Petterssons ättlingar koncernen och huvudkontoret ligger fortfarande i lilla Gånghester i Borås kommun, berättar Peter Borg avslutningsvis. TEXT & FOTO: LAZZE X EVENTHÉN / WWW.LAZZEX.COM TEXT & FOTO: LAZZE X EVENTHÉN / WWW.LAZZEX.COM ADOPT´ ALLT FÖR DIN DOFTGARDEROB HOS ELECTA V ärldssuccé som fi nns på alla de stora exklusiva galleriorna i Paris, London, New York City, Milano och nu även i Sverige. Adopt’ – ett måste för din doftgarderob hos Electa! Electa Parfymeri är först med att presentera en stor nyhet för helsingborgarna: Möjligheten att skapa sin egen signaturdoft genom att välja en doft baserat på sin egen personliga smak och sina impulser för dagen. Avantgardeparfymören Dominique Monlun har skapat originaldofter i mer än 25 år. Han har alltid använt sig av de allra fi naste och mest högkvalitativa råvarorna. För första gången, och speciellt för Adopt’-konceptet, har han nu blandat dofter som i allra högsta grad kan konkurrera med de som produceras av de största modehusen. Dofterna presenteras i rolig, praktisk fl aska till ett oslagbart pris. – Parfymen säljs i 30 milliliters förpackningar och väljer man att bara köpa en kostar den 99 kronor, köper man tre betalar man 249 kr, berättar butikschef Ewa Odd. 100 DOFTER I GARDEROBEN Konceptet är helt unikt med över 100 dofter, men trots det redan stora antalet i serien kommer doftgarderoben kontinuerligt att förnyas. – De fl esta kunderna väljer att köpa 6-9 dofter direkt eftersom man väljer en doft på dagen och en annan till kvällen. Eller så vill man skapa sin helt egna doft. Man har kanske redan en favoritparfym, kanske en Chanel, som man vill applicera Adopt’ doft över, förklarar Ewa Odd vidare. GLÄDJEN ATT SKAPA Det gör Adopt’ till så mycket mer än bara ett nytt varumärke. Det blir också till glädjen i ett eget skapande av en doft, glädjen i nya upptäckter och glädjen i att dela med sig av sin upptäckt till världen runt omkring sig. Parfymören Eugéne Rimmel lär ha sagt att ”parfymens historia på sätt och vis är civilisationernas historia”. I så fall är det faktum att Electa Parfymeri nu tillhandahåller Adopt’ i sitt sortiment ”ett litet steg för Electa men ett stort steg för helsingborgarna”. lyfta till sin egna doft genom att