Kia Story 1
HÄR & NU Oavsett var man bor är det alltid billig
are att köra elbil än en bil som drivs med bensin eller diesel. SÅ MYCKET BILLIGARE ÄR DET ATT KÖRA ELBIL Det är billigare att köra elbil jämfört med en som drivs med bensin eller diesel. Allra mest – upp till 70 procent av drivmedelskostnaden – sparar den som bor i norra Sverige och kan ladda sin bil hemma. Det är branschorganisationen Mobility Sweden, tidigare Bil Sweden, som tagit fram uträkningar på hur kostnaderna för drivmedel skiljer sig beroende på om man kör en bil med förbränningsmotor eller en som är helt eldriven. Och i korthet är slutsatsen: det är betydligt billigare att köra elbil, oavsett var i landet man bor och oavsett om man kan ladda med egen laddbox hemma eller är hänvisad till publik laddning i till exempel parkeringsgarage eller på bensinstationer. Men kostnaden varierar. Inte oväntat är det inte bara smidigt utan också ekonomiskt fördelaktigt att ladda bilden hemma med egen laddbox. Dessutom 10 påverkar så klart elpriset, som är lägre ju längre norrut i landet man bor. Allra lägst drivmedelskostnad – 3,20 kronor/mil – får den som kör elbil, bor i norra Sverige (elprisområde 1) och laddar sin bil hemma. Det kan jämföras med kostnaden för att köra en genomsnittlig bensinbil – 12,40 kronor/mil*. Det innebär en besparing på mer än 70 procent för elbilsföraren. Den som inte har tillgång till hemmaladdare sparar också pengar på att köra elbil, om än inte lika mycket. Då blir kostnaden 7,00 kronor/mil*. – Ofta hörs i debatten att elbilen enbart är något för människor runt våra större städer. Men om du har tillgång till hemmaladdning i norra Sverige så har du lägst körkostnad, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman i ett pressmeddelande. Men förutsättningarna för att kunna köra elbil krångelfritt påverkas naturligtvis av hur laddinfrastrukturen i landet ser ut. De flesta som bor i flerbostadshus är i dag hänvisade till publik laddning, och på många håll i landet är det fortfarande glest mellan laddstolparna. Mattias Bergman är tydlig med vad som krävs: – Under 2021 registrerades det cirka 57 500 nya elbilar i Sverige, vilket motsvarade drygt 19 procent av årets totala personbilsregistreringar. För 2022 visar våra prognoser att andelen elbilar kommer stå för 34 procent av nyregistreringarna. En avgörande faktor för att vi ska kunna fortsätta den fina utvecklingen är att laddinfrastrukturen byggs ut i motsvarande takt som andelen elbilar kommer ut på våra vägar. MARTIN ENGQVIST *Fotnot: Mobility Swedens analys utgår från bränsle- och elpriserna under hela 2021 och en körsträcka på 1 100 mil/ år. Sedan analysen gjordes har såväl bränsle- som elpriserna stigit. Mer info: mobilitysweden.se KIA story 1/2022 XXXX XXXXX