Kia Story 1
”Vi har framgångsrikt visat att det går att ställ
a om till att i stort sett enbart erbjuda laddbara modeller.” 2021 STÄLLDE KIA OM sitt fokus från biltillverkning till att bli en global leverantör av mobilitetstjänster med hållbarhet i fokus i alla led. Målet är att successivt sänka koldioxidavtrycket och nå koldioxidneutralitet: att inte orsaka någon nettoökning av de globala utsläppen av växthusgaser. I Sverige har Kia som målsättning att 2024 enbart sälja laddbara bilar. Delmålet för 2021 var en laddbar försäljning på 80 procent. Det nåddes inte helt utan stannade på 78,4 procent, vilket är betydligt högre än marknadens snitt på 45 procent. Försäljningen av laddbara bilar ökar stadigt. Till och med mars i år bestod Kias försäljning till 82 procent av laddbara bilar. Kia är också störst på elbilar hittills i år. Under flera år har Kia varit ledande i Sverige på laddbara bilar. Peter Himmer, vd för Kia Sweden, bedömer att målet på 100 procent laddbart 2024 är inom räckhåll. Konceptbilen Kia EV9 är nästa steg i Kias mål att nå koldioxidneutralitet 2045. – Ja, vi har framgångsrikt visat att det går att ställa om till att i stort sett enbart erbjuda laddbara modeller. Kia har till och med mars i år de lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppen, 35 gram per kilometer, av de bästsäljande märkena i Sverige. Målet för 2022 är satt till 40 gram, säger han. Men för att Sverige ska nå målet att bli världens första fossilfria välfärdsland och minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010, måste omställningen till en elektrifierad fordonsflotta skyndas på. Kia Sweden agerar på flera plan för att så många som möjligt ska kunna köra 2021 VAR KIA BÄST PÅ LADDBART Märke Kia Renault Nissan BMW Mini Ford Skoda Andel laddbart 78 % 46 % 49 % 59 % 50 % 50 % 40 % * enligt WLTP. Källa: Vroom. Avser 2021. 40 KIA story 1/2022 74 g/km 75 g/km 81 g/km 82 g/km 83 g/km 87 g/km Peter Himmer, vd Kia Sweden. laddbara bilar och även kunna ladda sina bilar med förnybar el. Med Kia Charge får Kias elbilskunder Genomsnittligt CO2-utsläpp* 44 g/km nu via ett samarbete med nätverket Digital Charging Solutions tillgång till 300 000 laddstationer i 29 europeiska länder som erbjuder laddning med el som är klimatkompenserad för förnybar el. Kia Charge ger även tillgång till grön snabbladdning via Ionitys nätverk med drygt 400 laddningsstationer i Europa. – Det här är viktiga samarbeten som ger våra kunder möjlighet att köra sina bilar på ett hållbart sätt, förklarar Peter Himmer. Sedan tidigare har Kia även ett samarbete med elbolaget Boo Energi som innebär att alla som köper eller leasar en laddbar Kia får ett erbjudande om tre års klimatpositiv hemmaladdning beräknat på upp till 1 400 mil/år, värde 3 600 kronor.