Kia Story 1
Laddnätet, bland annat snabbladdningsnätverket Io
nity, som Kia är delägare i, byggs ut hela tiden. Med 800-voltstekniken som finns i som finns i ett fåtal elbilar, däribland Kia EV6 går det att snabbladda bilens batteri på ned till 18 minuter. MYT 1 DET TAR LÅNG TID ATT LADDA EN ELBIL Nja. Om man jämför hur långt ett laddtillfälle är med hur lång tid det tar att tanka en bensin- eller dieselbil så tar det lite längre tid att ladda en elbil. Men bara lite. Med 800-voltstekniken som finns i till exempel nya Kia EV6 tar det tar det under gynnsamma förhållanden ned till 18 minuter att ladda bilens batteri från 10 till 80 procent. Det handlar mycket om att förutse och planera sin körning. Som elbilsförare behöver du bara stanna och ladda bilen under längre resor, vilket för de flesta innebär några gånger per år. Passa då till exempel på att ladda när du tar en lunch- eller fikapaus. Till sist: Kom ihåg att en bil i snitt inte rullar mer än några mil om dagen och står stilla 23 timmar per dygn. Elbilsföraren har gott om tid att ladda sin bil när hon eller han sover eller är på jobbet, ungefär som man laddar sin mobiltelefon. MYT 2 RÄCKVIDDEN ÄR SÄMRE ÄN DEN BILTILLVERKARNA ANGER Det stämmer faktiskt ofta, och vi ska förklara varför. Elbilars räckvidd anges enligt det som kallas WLTP-standarden. Det är ett test som är obligatoriskt för alla tillverkare. Testet görs i laboratoriemiljö där bilen, enkelt uttryckt, ställs på rullar och ”körs” enligt ett program som simulerar körning i stad, på motorväg och på KIA story 1/2022 landsväg. Detta resulterar i ett genomsnittligt värde för räckvidd och förbrukning. Metoden är mycket exakt och framför allt gemensam för hela bilindustrin, vilket gör att bilköpare kan jämföra olika modeller på ett korrekt sätt. Men laboratorium och verklighet är inte samma sak. WLTP-testet tar inte hänsyn till yttertemperatur eller motstånd från till exempel regn eller snö. AC eller värme är inte påslagen, vilket också påverkar förbrukningen. Vid verklig körning finns en mängd faktorer som har inverkan på räckvidden, inte minst förarens körstil. Precis som när man kör bensin- eller dieselbil resulterar ideliga accelerationer och kraftiga inbromsningar i ökad förbrukning och därmed minskad räckvidd. När tidningar och andra medier jämför WLTP-värdet med verklig räckvidd brukar Kias bilar få mycket fina omdömen. MYT 3 LADDNÄTET ÄR INTE TILLRÄCKLIGT UTBYGGT Det beror på var du bor, men det stämmer inte att det bara finns laddmöjligheter runt storstäderna och i södra Sverige. Laddnätet byggs ut hela tiden. I februari i år fanns det enligt den nordiska databasen Nobil ungefär 14 000 publika laddpunkter i Sverige fördelade på drygt 2 600 laddstationer, ungefär lika många som antalet bensinstationer. Den som kan ladda sin elbil hemma eller på jobbet behöver sällan bekymra sig. Brukar du ibland 31 IONITY