Kia Story 1
TVÅHJULIG REVOLUTION Omställningen från fossil- t
ill eldrift gäller inte bara bilar utan även tvåhjuliga fordon. Den svenska elscootern SUS1 har väckt enormt intresse redan innan det första exemplaret ens vikts ihop. Ja, vikts. Den unika tillverkningsprocessen är miljövänlig tack vare – industriell origami. TEXT: HENRIK EMILSON FOTO: CORNELIA JONSSON DEN JAPANSKA KONSTEN att vika papper har funnits sedan 600-talet. Nu har metoden uppdaterats. – Vi kallar det för industriell origami, berättar Jonas Nyvang, grundare och vd för Stilride. Den elektriska scooter som Jonas och medgrundaren och industridesignern Tue Beijer tar fram, och som når marknaden våren 2023, har ett chassi vikt av plåt. Det här ger deras Sports Utility Scooter One, SUS1, en helt egen form, men också flera miljöfördelar. Vi återkommer till dem. DUON HAR KÄNT varandra sedan tonåren då de var mods och intresset för tvåhjulingar stort. När de träffades på en middag berättade Tue att han experimenterat med kurvbockning av plåt och vilka olika formelement som det kan skapa. – När han visade mig en modell av ett scooterchassi vikt av papper på middagen, gick jag igång på alla cylindrar. Vi tog med en pappmodell till stålindustrins branschorganisation Jernkontoret och genom dem kunde vi sedan starta ett forskningsprojekt finansierat av Vinnova. Då fick vi möjligheten och resurser att utveckla den här prototypen, säger Jonas och pekar på scootern som står inne på kontoret i Nacka Strand. – Fördelen med vår metod är att det går att labba med papper, säger Tue. 36 De fick snart bekräftat att de var något på spåren. De lade ut en bild på scootern på sitt Instagramkonto och snart började tidningar från hela världen höra av sig, de var med i säkert 100 stycken på bara två månader och efter Kia Storys besök står BBC, Fast Company och Wired på tur. ”Vi vill inte bygga stora fabriker för tillverkningen, utan vi vill använda lokala plåtverkstäder som bockar och sätter ihop scootern.” – Det verkar vara den vikta formen och att den är vikt av robotar som fascinerar, det är high-tech och analogt på samma gång, säger Jonas. HAN FÖRKLARAR att de inte bara tagit fram en helt ny typ av scooter, som får köra på motorväg, utan även en tillverkningsprocess med vikning, kallad Stilfold, med egen mjukvara, Stilware, och själva roboten som viker, Stilworks, som de kallar för green manufacutring reimagined. Miljöeffekterna är flera och positiva. Först och främst är SUS1 elektrisk, och plåten är fossilfritt framtagen och tillverkad i Sverige. Tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet gjorde de en jämförelse med en motsvarande scooter tillverkad i Kina, för att ha som bevisföring att deras teknik är grönare. Stilrides tillverkning har 50 procent lägre klimatavtryck än den kinesiska scootern. – Deras chassi väger cirka 50 kilo, vårt väger åtta. Deras chassi består av 150 delar, vårt av under 10. Det ger enorma logistikoch avtrycksfördelar, berättar Jonas och säger att i dag handlar inte en premiumprodukt om guld och diamanter längre, utan andra värden som lågt klimatavtryck och att produkten är återvinningsbar. – Vi vill inte bygga stora fabriker för tillverkningen, utan vi vill använda lokala plåtverkstäder som bockar och sätter ihop scootern. Dels boostar vi deras verksamhet men det gör också att vi kan jobba närmare slutkunden. Det blir både mer ekonomiskt och energieffektivt, förklarar Tue. DE FÖRSTA exemplaren av SUS1 ska kunna beställas i slutet av 2022 och levereras i början av 2023. Just nu pågår arbetet för fullt med alla detaljer för att ”produktifiera produkten”, det ska till en display, stöd och en sadel som går att vika ut för passagerare. Bland annat. De två entreprenörerna stortrivs. – Det är roligt varenda dag. Det är så roligt att kunna skapa något som är banbrytande och att man gör det med folk man gillar, säger Jonas. KIA story 1/2022