Kia Story 1
HÄR & NU Upp till 85 procent av skräpet i havet b
estår av plast. NYTT ÅR OCH NYA TAG FÖR KIA CYCLING TEAM Pandemin har varit en utmaning för Kia Cycling Team. Två år med inställda tävlingar har påverkat såväl motivation som ekonomi, och komponentbrist världen över har gjort det svårt att reparera och köpa ny utrustning. Men Patric Sahlberg, teampartner och evenmangsansvarig, ser ljust på årets säsong som innehåller 24 tävlingar runt om i Sverige. – Störst fokus ligger på Mountainbike SM i Järfälla 20–24 juli och Långlopps SM i Ludvika 30 juli. Och självklart är vi med på Cykelvasan den 13 augusti. Han hoppas att teamet ska vara med och kämpa om bra placeringar och kanske blir det någon pallplats här och där. – I MTB kan vad som helst hända. Det är det som är tjusningen, säger Patric Sahlberg. BLI EN KUSTRÄDDARE! Visste du att 80 procent av skräpet i havet kommer från land? Det mesta är plast som bara använts en kort stund innan det slängts. Därför vill Håll Sverige Rent bjuda in dig att gå med i Kusträddarna och plocka skräp på Nordiska Kusträddardagen den 7 maj. Förra året var det fler än 60 000 kusträddare i Sverige, och tillsammans plockade vi hela 172 ton skräp. I år vill Håll Sverige Rent gärna att ännu fler ska delta i eventet. – Tillsammans hindrar vi skräp från att hamna i havet, en påse i taget, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Kia Sweden samarbetar sedan 2019 med Håll Sverige Rent och deltar bland annat i de årliga skräpplockardagarna. Gå med i Kusträddarna: kustraddarna.hsr.se EFTERLYSES: NYA SMARTA IDÉER Kia och koncernen Hyundai Motor Group arbetar dagligen för att ligga i frontlinjen av den tekniska utvecklingen och är ständigt på jakt efter nya idéer och nya samarbeten. Som ett led i detta har man startat ZER01NE Accelerator, ett program för att knyta samman Kia och Hyundai med små startup-företag från hela världen. Till årets upplaga har företag kunnat presentera idéer inom områden som konstruktion, laddning, mobilitetstjänster och smart logistik. Sedan ZER01NE Accelerator startade 2018 har Huyundai Motor Group samarbetat med 96 små företag i 80 olika projekt och gått in som delägare i 51 av bolagen. 14 Under 2021 nådde Säkra varje unge ut till 18 000 elever. REKORD FÖR DIGITALA FÖRELÄSNINGAR Säkra varje unge, som arbetar för att förebygga sexuellt utnyttjande av barn, har slagt deltagarrekord genom att erbjuda digitala föreläsningar. Under 2021 nådde organisationen ut till över 18 000 elever samt 16 000 föräldrar och skolanställda med utbildningar om hur barns liv på nätet kan göras säkrare och hur vuxenvärlden kan hjälpa barn som blivit utsatta för övergrepp, digitalt eller IRL. – Pandemin har gjort det lättare för förövare att arbeta ostört. Vi har sett en tydlig ökning av groomning av barn och spridning av innehåll där minderåriga utsätts för sexuella övergrepp. Det gör att vår verksamhet behövs mer är någonsin, säger Elenor Cortez, Säkra varje unges grundare och ordförande. Säkra varje unge kommer att fortsätta med seminarieverksamheten också under 2022. Kia Sweden är sedan 2014 huvudsponsor av stiftelsen FTS Säkra varje unge. Läs mer: foretagtillsammans.se KIA story 1/2022