Kia Story 1
Ledare Peter Himmer, vd Kia Sweden AB Tid för omt
anke NÄR DEN HÄR TEXTEN SKRIVS har kriget i Ukraina pågått under en månad och bomberna fortsätter att falla. Det mänskliga lidandet där är enormt och orden vill inte räcka till för att ge uttryck för det vi känner. Kriget påverkar hela världen och även vi i Sverige, som haft fred i mer än 200 år, känner av effekterna. Vi får dagligen information i olika medier om hur kriget påverkar oss. För företagen, inte minst ”Sådana bekymmer bleknar naturligtvis i jämförelse med allt det som det ukrainska folket tvingas utstå. ” globala bolag som Kia, medför kriget brist på råvaror och komponenter, och långväga internationella leveranser störs och försenas. Som kunder får vi vänta längre än vanligt på produkter vi beställt som tillverkats långt bort. Men sådana bekymmer bleknar naturligtvis i jämförelse med allt det som det ukrainska folket tvingas utstå. EN LJUSPUNKT i mörkret är det engagemang och enade stöd för Ukraina som privat-personer, länder, organisationer och företag över hela världen visat – i både praktisk handling och genom ekonomiskt stöd – sedan kriget bröt ut. Kia globalt och i Sverige hör till företagen som bidrar och i Sverige gör vi det tillsammans med våra återförsäljare runt om i landet. Följ oss här! Kia fortsätter att blicka framåt och sträva mot att bli en global leverantör av mobilitetstjänster med hållbarhet i fokus i alla led. Vårt mål i Sverige är att om två år enbart sälja laddbara bilar, och från 2030 ska vi övergå till att endast erbjuda elbilar. Tack vare dig som kund var vi under förra året återigen det bilmärke i Sverige som sålde flest laddbara bilar med en andel på hela 78 procent av vår nybilsförsäljning (Sverigesnittet var 46 procent) med ett genomsnittligt CO2 -utsläpp på 44 g/km (Sverigesnittet var 89 g/km). Till och med mars i år är vår andel laddbar försäljning 82 procent med ett genomsnittligt CO2 -utsläpp på 35 g/km. Vi är störst på elbilar av alla bilmärken och vi har under flera år varit marknadsledande på laddbara bilar. Det stora intresset och försäljningsframgångarna för nya Kia EV6 visar att vi är på helt rätt väg att nå vår målsättning. Mer om Kias hållbarhetsarbete hittar du på sidorna 38–41. TILL SIST KAN jag inte låta bli att vara lite stolt. Som du kanske redan känner till har Kia EV6 utsetts till Årets bil i Europa 2022. Konkurrensen var stenhård och när vinnaren skulle koras var sex av sju finalister helt eldrivna bilar. Det är första gången en bil från Kia får den prestigefyllda utmärkelsen och första gången en koreansk bil blir Årets bil. Läs mer om Kia EV6 och det nya kraftpaketet EV6 GT på sidorna 15 och 25. Trevlig läsning! KIA story ges ut av Kia Sweden AB och distribueras kostnadsfritt till Kiaägare i Sverige. Kontakt: Kia Sweden AB, Kanalvägen 10A, 194 61 Upplands Väsby. www.kia.com/se. e-post: info@kia.se Ansvarig utgivare: David Lilja, Kia Sweden AB. Produktion: Spoon. Redaktör: Inger Sundelin. Art Director: Niklas Thulin. Repro: Spoon. Omslagsfoto: Simon Hamelius. Tryck: Stibo. Eventuell vinstskatt i tävlingar betalas av vinnaren. Trycksak 5041 0004 KIA story 1/2022 03 T S V K A R N Ä E M N E