Vart tog ni vägen? ÖBO införde vad vi kallar ”en
väg in” innan årsskiftet. Enkelt för dig – ett telefonnummer, 019-19 42 00 till hela ÖBO. Vårt nya kundcenter tar emot alla samtal, tar felanmälan, svarar på frågor alternativt slussar vidare samtalet till den person som bäst kan svara på frågorna. Samtidigt med ”en väg in” har vi även förändrat rollen för våra bovärdar. Vi vill 12 att de ska få mer tid att vara ute i våra stadsdelar, träffa sina hyresgäster och kunna hjälpa till att avhjälpa en del fel och brister. Och då behöver vi avlasta dem med en del telefonsamtal. Möt bovärden Malin Lövgren som berättar om sitt jobb och hur ”en väg in” har påverkat hennes vardag. Hur ser din nya roll ut? – Det är säkert olika för oss bovärdar, beroende på vilken stadsdel vi jobbar i. Jag har fått märkbart färre telefonsamtal. Det är inte alls som förut, då kunde det ringa hela dagen. Nu kan jag vara ute mer hos mina hyresgäster, vilket är bra. Vi hör att vissa hyresgäster som varit vana att ha direktnummer till oss upplever att dialogen med oss har försämrats och undrar ”vart tog ni vägen”? Men vi bovärdar är kvar precis som tidigare. Istället för att ta lika många telefonsamtal hinner vi nu utföra fler enklare reparationer själva. Givetvis kommer vi även framöver att beställa större jobb av våra kollegor på fastighetsservice och av externa entreprenörer. Vad är roligast med ditt jobb? – Att vara ute och träffa människor. Att få hjälpa folk i sin vardag. Det är ofta varierande arbetsuppgifter, det gillar jag. Hur ser en vanlig dag ut? – Det är en hel del mejl jag svarar på och