GLAS 1
Foto: Magnus Östh Pristagarna fr v Sebastian West
in, f d Westins Fönsterteknik, Pernilla Remröd och Per Ahrbom, Ahrbom & Partner Arkitektkontor samt Peter Mars, ACC Glas & Fasadkonsult. Text: Mikael Ödesjö Foto: Johan Eldrot, Magnus Östh och Melinda Lemke — Efter Kasper Salinpriset till Kulturhuset, som vi vann ifjol, kommer Glaspriset i rangordning. Så det känns fantastiskt fint att få det! Det är ett pris i en bransch med ett material som har utvecklats enormt, säger ansvarig arkitekt Per Ahrbom, Ahrbom & Partner Arkitektkontor och konstaterar att glas används mer och mer inom arkitektur i nytänkande byggnation, både vad gäller form, funktion och hållbarhet. — Kulturhuset är allt detta och sammantaget ett ”öppet hus – alltid och för alla”! Det var skaparen Peter Celsings huvudvision, understryker han och passar även på att framhålla arkitektkollegan Pernilla Remröd och Peter Mars på ACC Glas & Fasadkonsult AB. — Man kan säga att vi tre tillsammans har jobbat intensivt ihop för att lyckas med uppdraget att renovera Kulturhusets glasfasad, säger han. Nådde sin maximala livslängd Kulturhuset byggdes i två etapper. Den första etappen, den västra delen av huset, färdigställdes i januari 1971 som ett provisorium för Sveriges riksdag. Husets östra del färdigställdes i oktober 1974 som kulturhus. 1986 blev även Kulturhusets västra del kulturhus. — Nu, efter 50 års intensiv verksamhet, hade bland annat den stora glasfasaden uppnått sin maximala livslängd. Även tekniska system och installationer hade tjänat ut och nya krav ställs på energieffektivitet och hållbarhet. Som en framstående del av den ombyggnad som nu gjorts har hela Kulturhusets glasfasad mot Sergels torg och Malmskillnadsgatan ersatts av nya glas, beskriver Per Ahrbom, vars relation till Kulturhuset sträcker sig ända tillbaka till 1965 då han jobbade hos Peter Celsing. Glaspriset 2022 Ursprungliga utseendet bevaras Eftersom Kulturhuset är blåmärkt enligt Stadsmuseets klassificering och även påtänkt som byggnadsminne har det varit viktigt att bevara det ursprungliga utseendet och uttrycket med hänsyn till bland annat proportioner, material och kulörer i profilsystem, spröjsar med mera. Det ursprungliga profilsystemet bestod av stålprofiler klädda med bockad plåt av oxiderad mässing. — Dessa märktes upp och återmonterades. Noggranna inventeringar och uppmätningar utfördes i helhet och detalj. Omfattande studier av alternativa glassystem utreddes med hänsyn till egenskaper och kvalitet. Ett flertal våningshöga provglas monterades och värderades utifrån bland annat genomsiktlighet, kulör, reflexer och speglingar. Besiktningar och värderingar gjordes vid olika tidpunkter på dygnet och vid olika väderleksförhållanden och representanter för alla berörda parter deltog vid besiktningarna, berättar Per Ahrbom. Glaslösningar och profilrenovering Det resulterade i olika glaslösningar i huset. I den stora norrvända glasfasaden mot Sergels torg valdes en 3glas isolerruta AGC Clear Vision (järnfattigt)2* iplus 1.1. Utifrån sett 8 CV iplus 1.112argon6CV16arg66.6 CV iplus 1.1 med Uvärde fasad 1,0 W/m²K, Ug 0,6 W/m²K. Glasen mot Malmskillnadsgatan i östläge är en 3glas isolerruta Guardian SuperNeutral 70/37, Clima Gard Premium 2. Utifrån sett 8 SN 70/3712argon6float16arg66.6 CG Premium 2 med Uvärde fasad 1,0 W/m²K, Ug 0,5 W/m²K. Invändigt i alla treglasrutor sitter personsäkert lamellglas. I dubbelskalsfasaden, där det tidigare suttit ett inre inte personsäkert, satt extraglas av ljudisoleringsskäl cirka 600 mm innanför det GLAS 2.2022 45