HK-malarenergi-35 Så tyckte kunderna Elisabeth Sk
iöld: – Jag letade efter en matgrupp och hamnade här, jag tycker det var intressant att se hur det fungerar med energilösningarna. Jag är inte så insatt men det enkelt att förstå hur man skulle kunna få det att fungera hemma, ett bra initiativ. Jag tyckte det kunde ha varit tydligare skyltat. HK-malarenergi-122 HK-malarenergi-54-2 HK-malarenergi-139 Stefan Nilsson och Annette Andersson, energirådgivare från Mälarenergi på IKEA Västerås. Simon Werngren: – Jag är utbildad inom energiområdet och känner till det mesta väl, men jag visste inte att Mälarenergi hade energirådgivning på IKEA. Jag hamnade här inne av en slump och såg inte skyltningen, men jag tror att detta blir kanon – här möter man så många olika sorters kunder. Foto: HELENA KARJALAINEN Smart energirådgivning i snygg IKEA-förpackning HK-malarenergi-60 HK-malarenergi-42-2 Mälarenergi har startat energirådgivning på IKEA i Erikslund Västerås. ”Det energismarta hemmet” är ett unikt samarbete som Mälarenergi hoppas ska ge företaget möjlighet att möta kunder som är intresserade av hushålls- och energifrågor i en välbesökt miljö. ▶På energirådgivningen möter kunderna energivardagen visuellt, det är helt enkelt enklare att förstå på plats hur man styr temperaturen i olika rum eller hur en värmeväxlare går att dölja snyggare. Varuhuschef Mattias Johansson sammanfattar: – Jag tycker vi tillsammans gör hållbarhetsfrågorna enklare, tydligare och mer inspirerande och det känns riktigt bra i magen. Fjärrvärmetidningen • Nr 8 • December 2013 I en 68 kvadratmeter stor inredd lägenhet kan besökarna titta och känna på dagens moderna energilösningar såsom värmeväxlare, Smart Heat, solceller och stadsnätsutrustning i en snygg förpackning. 500 besök Besökarna får träffa energirådgivare, något som Mälarenergi haft i mer än 15 år som en del av sitt kundstöd. Att lägenheten är populär vittnar besökarantalet om: – Under oktober månad har 500 kunder hittat hit, berättar Annette Andersson som är kundcenterchef och tillägger att samarbetet är världsunikt. Vi ligger strategiskt bra till här på IKEA, mitt i gångstråket, men det gäller att ta kontakt med kunderna. Mälarenergi har länge funderat på olika lösningar, från en lokal i city till att inreda en ”Mälarenergi villa”. På något sätt ville man att kunderna skulle kunna besöka ett inrett hem med energi i fokus, lösningen blev en lägenhet på IKEA, något man inte ångrar. Mälarenergi har skrivit ett tvåårsavtal med IKEA och kommer att utvärdera satsningen mer ingående om ett år. I startskedet gäller det att informera kunderna om placeringen. Bra komplement Stefan Nilsson, energirådgivare, ser flera fördelar med satsningen: – Här kan våra kunder få svar på faktura- och avtalsfrågor, vi har uppkoppling till vårt datasystem och hjälper självklart kunderna på plats. Vi har öppet varje dag i veckan och detta är ett HK-malarenergi-132 HK-malarenergi-41-2 Med Smart Heat styr kunderna temperaturen i olika rum. HK-malarenergi-56 HK-malarenergi-145 HK-malarenergi-1-2 En värmeväxlare behöver inte ta stor plats. HK-malarenergi-63 HK-malarenergi-51-2 HK-malarenergi-17 bra komplement till vårt kundcenter! Helt förnybara 2020 Varuhuschef Mattias Johansson ser samarbetets fördelar då Mälarenergi och IKEA arbetar för ett mer hållbart liv hemma: – Energirådgivarna från Mälarenergi är vassa på att svara på energifrågor. Kombinationen gör att besökaren på ett och samma ställe kan få bra och inspirerande svar på hur vi alla kan leva ett mer hållbart liv i vardagen. Energifrågorna är viktiga för oss. Vi har bestämt oss för att vara helt förnybara redan år 2020. Då vill vi producera lika mycket för - nybar energi som vi förbrukar genom att använda förnybara källor såsom vindkraft och solenergi. HELENA KARJALAINEN 9