AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Isabella Ahmadi, podcastspecia
list Aller Media. SÅ LYSSNAR KVINNOR PÅ PODCASTS 2022 FOTO: PRESSBILD Drygt 600 beslutsfattare har uttalat sig om sina relationer och attityder till 28 företag, verksamma inom servicebranschen. FÖR ELFTE ÅRET I RAD ÄR SYSTEMBOLAGET BESLUTSFATTARNAS FAVORIT FOTO: CREATIVE COMMONS Evimetrix genomför varje år en undersökning av Svenska näringslivets beslutsfattare. Drygt 600 beslutsfattare har uttalat sig om sina relationer och attityder till 28 företag, verksamma inom servicebranschen. Det företag beslutsfattarna är allra nöjdast med är för elfte gången Systembolaget. Bilprovningen klättrar från sjätte till andra plats och Svenska spel behåller sin tredjeplats från 2021. Förra årets tvåa, ATG, faller till femte plats och Opus bilprovning tar sig in som fyra. – För att bli framgångsrik i servicebranschen behöver man fokusera på varumärke/image, pålitlighet och service i första hand och tillgänglighet och prisvärda tjänster i andra, säger Peter Wissing som ansvarar för mätningen på Evimetrix. Omdömena om varumärke/image är det också Systembolaget som tar första platsen, men här följs de av ATG och Svenska spel. För pålitlighet är ordningen samma som totalt vad gäller service det också Systembolaget som kommer etta, men här följs de av Sabis Restauranger och Opus bilprovning. Svenska näringslivets beslutsfattare är en undersökning bland Sveriges beslutsfattare. Den genomfördes under november månad, med slumpmässigt utvalda beslutsfattare i företag med mer än 50 anställda. I servicebranschen är det 624 beslutsfattare som givit sina omdömen om 28 serviceföretag. Förutom ATG, Bilprovningen, Opus bilprovning, Sabis restauranger, Svenska spel, och Systembolaget har Arbetsförmedlingen, Avarn security, Besikta bilprovning, Bolagsverket, Business Sweden, Compass Group, Coor, CSN, Falk (f.d. Previa), Folktandvården, Försäkringskassan, ISS, Konkurrensverket, Loomis, Nokas, Praktikertjänst, Samhall, Securitas, Skatteverket, Sodexo, Transportstyrelsen och Tullverket ingått i servicebranschen. ® Kvinnor lyssnar på podcasts för att underhållas, få kunskap och inspireras – och de återberättar gärna vad som sägs i poddar för sin bekantskapskrets. Det visar en undersökning om poddlyssnande som Aller Media har gjort. Podcasts är ett växande mediaslag som har blivit en naturlig del av många mediekonsumenters vardag. Aller Media har djup kunskap om den kvinnliga målgruppen och siktar mot att bli experter även inom kvinnors poddlyssnande. Under året har fem nya podcasts lanserats, och som ett ytterligare led i satsningen har Aller Media gjort en undersökning för att djupdyka i hur svenska kvinnor lyssnar på podd. 62 procent av de tillfrågade kvinnorna lyssnar på podd. Det finns ett tydligt mönster att den yngre målgruppen lyssnar mer än den äldre. I åldersgruppen 16-30 år lyssnar 90 procent på podd och i åldersgruppen 31-45 år är andelen 72 procent. I de övre åldersgrupperna 46-60 år och 61+ år, lyssnar 57 procent respektive 45 procent på podd. – Podd är ett populärt media bland kvinnor. Vi ser även att en majoritet av lyssnarna pratar om vad de hört i poddar med vänner och familj. Det är en kanal som engagerar även när avsnittet tagit slut, säger Isabella Ahmadi, podcastspecialist på Aller Media. ® FOTO: PRESSBILD AUDI I NYTT REKLAMBYRÅSAMARBETE MED ACNE Audi Sverige har efter en byråupphandling valt Acne som ny reklambyrå med start 2023. Märket med de fyra ringarna lämnar därmed TBWA vid årsskiftet efter fem års samarbete. Bilbranschen är inne i en stor omställning mot elektrifiering och digitalisering. Under de senaste fem åren har TBWA därför varit en viktig partner för att lansera det omfattande elbilsprogrammet från Audi. TBWA stod även bakom den uppmärksammade kampanjen ”Live Like a Pro” som tog avstamp i Audis 25-åriga samarbete med det alpina skidlandslaget. – TBWA har varit med oss under hela vår elektrifieringsresa och gjort ett fantastiskt arbete för att etablera Audis nya position och vårt elbilsvarumärke e-tron. Idag står elbilarna för över hälften av vår försäljning. Vi är också inne i en stor omställning med ökad digitalisering, nya affärsformer och kundbeteenden. Vi ser därför även över vår kommunikation och hur den kan utvecklas, säger Madeleine Kjessler, Marknadschef Audi Sverige. – Vi är superglada för att Audi har valt Acne. Inte bara för att Audi är ett otroligt fint och starkt varumärke utan också för att vi delar samma höga ambitioner. Vi ser fram emot att börja göra fantastisk kommunikation tillsammans, säger Ori Mace, vd, Acne. ® 30