AMES 1
MOTOR Grundpriset för den USA-byggda suven EX90 b
örjar från 1,1 miljoner kronor. EN REN OCH FRÄSCH VOLVO TEXT: JOHANNES GARDELÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB Under utvecklingen av nya Volvo EX90 så dammsög man hela teknikvärlden på jakt efter kompetenta samarbetspartners. Bilbyggaren lyckades få ihop det med Apple, Google, Luminar, Nvidia, Qualcomm och Texas Instruments. Ett minst sagt genialt städarbete och kanske är det just därför man värvat en verkställande direktör med sina rötter hos dammsugarkungen Dyson. Skotten Jim Rowan ska digitalisera Volvo och nya EX90 visar var elskåpet ska stå. Elektrifiering och digitalisering. Det är huvudingredienserna i nya Volvo EX90 och den relativt färska vd:n, som talar engelska med utpräglad skotsk dialekt, beskriver flaggskeppet som en superdator på hjul. Kunderna får däremot inte vara lika snåla som den slitna skrönan om skottar. Grundpriset för den USA-byggda suven börjar från 1,1 miljoner kronor. Om vi börjar med tillverkningen så är det inte aktuellt att bygga nya EX90 i Sverige. Det är nämligen Volvos amerikanska fabrik i Charleston som fått hedersuppdraget. I mitten av 2024 ska även fabriken i kinesiska Chengdu starta upp produktionen och det beror helt enkelt på att Asien samt Nordamerika kommer att stå för majoriteten av försäljningen. Men låt oss syna nya Volvo EX90 i sömmarna och om vi börjar med inredningen så är nykomlingen helt läderfri. Här gäller enbart biobaserade material från cellulosa, pantflaskor och återvunna vinkorkar. Interiören rymmer upp till sju åkande och för att garantera komforten har flaggskeppet växt med nästan en decimeter på längden jämfört med dagens XC90 (495/504 centimeter). Förarmiljön är som sig bör helt digital och består av en mindre skärm för föraren på åtta tum samt en stor pekhistoria på 14,5. Volvo EX90 erbjuds inledningsvis med dubbla elmotorer på 408 (Twin Motor) eller 517 hästkrafter (Twin Motor Performance). Minstingen kostar hela 1 085 000 kronor och vill du ha värstingen är det bara att hosta upp 54 000 ytterligare. Det är onekligen mycket pengar men då ingår ett stort batteripaket på 111 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 60 mil. Vill du hellre prenumerera på din nya EX90? Inga problem, men kostnaden börjar från 14 995 kronor i månaden med tre års bindningstid. Nu är förmodligen inte prislappen Volvos största problem utan leveranstiden. Lägger du din beställning idag så räkna med att bilen ligger 16 till 18 månader bort i tiden, vilket är på tok för långt. Speciellt med tanke på att Jim Rowan säger att man ska sälja 1,2 miljoner bilar 2025 och fem år senare ska hela försäljningen bestå av elbilar. Om vi för skojs skull jämför siffrorna med förra årets så förstår man att Jim Rowan måste öka sugkraften. 2021 såldes 698 700 Volvobilar och av dessa var 3,7 procent elektriska. Nu gäller det att dammsuga bilvärlden på kunder och skotten från Glasgow vet hur man gör. ® 37