Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77 "Ge oss vägledning i djungeln
av golf- utrustning" • Visst är Svensk Golf en bra tidskrift. Re- daktionen gör ett fint jobb med att ge spela- re av alla kategorier intressant och nyttig läsning. Den som vill kan inhämta mycket om spelets teknik och taktik, om regler, ba- nor och tävlingar. Men något som redaktionen inte sysslar med är materiel och utrustning, t ex klub- bor, bollar, skor etc. Denna information överlämnas åt fabrikanter och agenturer. Till annonsörer som i stort sett tycks sakna ansvarskänsla, respekt för läsarnas omdö- me och inbördes lojalitet. Låt oss se några exempel ur nr 3/1978 med mina kommentarer inom parentes. KLUBBOR 1. »Det är alltså Inte av en ren händelse som världsettan bland herrar och damer spelar RAM. Det är en fråga om ansvar. Om mer respekt för golftekniken än för kortvari- ga kommersiella höjdhopp. Elementärt.» (Det tycks framgå av annonsen att man inte har nagra särskilda nyheter i år - alltså är sådana, i annonsen även kallade »stressade nymodigheter», kommersiella höjdhopp. Ja, för all del, var det inte det man trodde!) 2. »T o m greppen är lättare på Wi/son 1200 LT. Dom är tillverkade av en speciell lätt massa som känns mjuk men ändå är fast. . Wilson 1200 är utan skryt de mest avancerade golfklubbor som någonsin till- verkats.» (Mjuk men ändå fast? Skryt är det inte tal om. De här klubborna liksom flera andra har inlägg av tungsten. Är det tung- sten på svenska eller volfram på engelska? Men tungt låter det.) 3. »Att hård metall ger en golfboll högre studs än hårt trä eller syntetmateriel kan du själv lätt konstatera. Lynx Predator.» (Jag har försökt, men det tycks var helt andra faktorer som bestämmer studsen. Mark- ytans hårdhet t ex.) 4. »Square Two tota/matchade klub- bor. . » (Av figur att döma väger alla klub- bor lika mycket. Gör dom det? Är det bra det?) 5. »Mac Gregor VIP. Det här är klubborna som Jack skapat.» (Här behövs tydligen inga sweet spots, matchande balanspunk- ter, kalibrerade och integrerade tyngder etc. Vad som är bra för Jack Nicklaus, det är bra för dej.) 6. »Executive har lägre totalvikt än kon- ventionella toppklubbor med bibehållen svingkänsla och svingvikt. Du svingar lät- tare, får högre hastighet på klubbhuvudet och bättre längd på slagen.» (Bibehållen svingkänsla - Du svingar lättare. Hur går det ihop?) BOLLAR 7. »För Top-Flite har aldrig någonsin an- vänt maskiner i sina längdtester. Aldrig!» (Ibland sägs det att man inte kan jämföra längder om inte tillslaget är konstant, vilket det inte blir vid manuella slag. Men här på- stås nu att maskiner är gimmicks.) 8. »I nya RAM Mark V använder vi två olika lindningslager. . . Resultatet kan du räkna ut själv.» (Nej, det kan jag inte. Det skulle väl närmast vara en uppgift för en psykolog eftersom bollen enl annonsen har en själ längst in och massor av känsla.) SKOR 9. »Adidas skor. Plösen är specialgjord med tanke på golf. . » (Kan det bero på fel plös att spelet gått så knackigt på sista ti- den?) Det här är bara ett litet plock i ett nr av Svensk Golf. Kanske tillräckligt för att ifrå- gasätta om vi läsare blir lika välinformerade beträffande utrustning som om svingteori och regler. Annonser är säkert nödvändiga för tidningens ekonomi men vad vi golfare vill ha är varudeklaration och inte bara floskler och kvasiteknisk jargong. Tidningen får väl i artiklar inte ens nämna namn på klubbor och bollar. Men nog kun- de man väl tänka sig artiklar som definierar och förklarar de vanligaste termerna som annonserna använder. Och där man gärna också översätter engelska benämningar, allt i den mån dom betyder något i samman- hanget och inta bara är blå dunster. Bland alla tusentals golfspelare i landet finns säkert flera som kan massor av »golf- fysik» och även många experter på rekla- mens mål och medel. Vad säger dom?, Har vi verkligen den information som vi förtjä- nar? EINAR WIBERG Insändaren träffar exakt i Svensk Golfs dåliga samvete. Vi skulle vilja göra betyd- ligt mer just när det gäller konsumentupp- lysning om golfutrustning. Vi har dock börjat göra en del: 1) Startat en avdelning med namnet »Golfkonsument» där vi i senaste numret publicerade en förteckning över samtliga varumärken som finns på den svenska marknaden den här säsongen. Mer av lik- nande slag kommer. 2) Startat (också i förra numret) en av- delning med namnet »Fråga Lund om tek- nik» där Keith Preston och Svenerik Lars- son ska förklara de termer som används om klubbor och bollar. Precis så som Einar Wiberg efterlyser. Och inte bara förklara termerna utan även granska vad de olika attributen verkligen har för inverkan för den enskilde golfaren. Det vi inte gör är att kronologiskt »re- censera» de nya produkter som kommer. En tröst är att ingen utländsk golftidskrift som vi känner till heller klarar av den upp- giften. Anledningen är uppenbar. Ingen kan ob- jektivt fastslå att klubban A är bättre än klubban B. För information om nya produkter är där- för läsaren hänvisad till annonserna. Men hon/han står inte ensam i floden av nya klubbor och bollar. Snart sagt varje klubb i landet har en person vars uppgift det är att hålla sig å jour med vad som händer. Och som genom sin organisation (Svenska PGA) numera också utbildas till att klara den uppgiften bättre. Det är förstås klubbens pro. Gå till honom om Du känner dig osäker. Prova dig fram och utnyttja hans erfarenhet. Beträffande annons-exemplen har vi på redaktionen större tilltro till läsarnas omdö- me än tydligen Einar Wiberg har. Vi tror på en självsanering, att en alltför »gräll» mark- nadsföring i det långa loppet får en bumer- ang-effekt. Däremot ställer vi helt upp bakom önske- målet om svensk text i annonserna. ANDERS JANSON DK 5800 Nyborg, Danmark Telegrammadr.: Hesselet, Telefon: (09) 31 30 29 Hotellgäster får 50 % rabatt på greenfee på Sct. Knuds Golfbana, i närheten av hotellet. SVENSK GOLF . 5/1978 77 Hotel
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88