Tidningen Energi 1
Maria Erdmann med sin personal: hon har byggt upp
dem i form av legogubbar. Man ska inte tvinga in kunden i ett avtal, utan hen ska vilja vara kvar. Jämför med Netflix – de har ingen bindningstid. pen, därav de klimatpositiva avtalen. Vi är ensamma om det på elmarknaden, men vi hoppas att fler följer efter. Vi har aktivt hört av oss till våra konkurrenter och ordnat öppna seminarier för att fler ska hänga på, säger Maria Erdmann. T 16 NR 1 2021 TIDNINGEN ENERGI anken var att hon skulle börjat på vdposten redan våren 2020. Men corona kom emellan och Maria Erdmann fick tillfälligt ta jobbet som projektledare för GodHjälp (ytterligare en organisation inom GoodCause), som har levererat mat och apoteksvaror till riskgrupper under pandemin. Men den 1 oktober var det dags att åka till GodEls kontor i centrala Sundbyberg – mitt emot Svenska kraftnät. Här sitter vanligen, när det inte är en pandemi, runt 40 medarbetare. Hälften av dem jobbar i kundtjänst och tar emot samtal, mejl och meddelanden i de sociala medierna. – Vi lägger mycket tid på kundkontakterna och mäter kundnöjdheten löpande efter våra samtal. Kunderna återfinns över hela landet och man riktar sig till alla åldrar – även om tonen kan tyckas vara inriktad mot de yngre målgrupperna. – Majoriteten är privatkunder, men en växande andel är mindre företagskunder, som nu står för 15 procent av intäkterna. Elnotan är sällan stor för dessa företag, men det har blivit allt viktigare för dem att välja leverantörer med en hållbarhetsprofil, vilket de kan redovisa gentemot sina egna kunder. Enligt SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) mätningar har kundnöjdheten i energibranschen minskat något under det senaste året. Kunderna jämför energibolag med bolag i andra branscher och väntar sig samma servicegrad. Hur tycker du att energibolagen hanterar sina kundrelationer? – Jag tycker att energibranschen kan bli bättre på tydlighet och enkelhet. I och för sig har man jobbat mycket med produkterna, fakturor och säkra leveranser. Men jag tror att många kunder vill ha något mer bortom detta, till exempel mer kundupplevelser och