Tidningen Energi 1
Tema Fjärrvärmens utmaningar D Vi satte upp nya m
ål och en vision till 2025. Erik Kornfeld, vd, Karlstads Energi. 20 NR 1 2021 TIDNINGEN ENERGI et är i början av januari, men SMHI:s väderprognoser visar att det på vissa platser väntas ihållande regn i flera dagar. Det som förut betraktades som normalvinter är numera något annat i Sverige och vintersäsongen har på många platser blivit både kortare och med betydligt mindre snö (även om det blev en rejäl köldknäpp i början av februari). För en bransch som levererar värme är detta en verklighet man måste ta höjd för. Under senare år har dessutom konkurrensen från främst värmepumpar ökat liksom bördan från olika styrmedel. Att presentera svarta siffror i resultatet blir därför allt svårare. Vad är det då som krävs för att klara lönsamhetskraven? Kristina Lygnerud, är chef för energigruppen på Svenska Miljöinstitutet, IVL och docent i företagsekonomi vid Högskolan i Halmstad. Hon skrev redan för tio år sedan, som en del av sin avhandling, om risker i fjärrvärmeföretagen. – De största riskerna var marknadsmässiga, men bolagen hade kunskap och fokus på de tekniska riskerna. Det finns en ökad medvetenhet idag, men det krävs ett nytänkande och att man vågar ta in annan kompetens i bolagen än dem med teknisk bakgrund, säger Kristina Lygnerud. Hon har följt frågan om fjärrvärmebolagens utmaningar i flera år och skrev för några år sedan en vetenskaplig artikel kring utmaningarna för fjärrvärmeaffären, där hon gjort djupintervjuer med fem svenska fjärrvärmebolag. – Min studie visade att bolagen insett behovet av att göra nya saker som att exempelvis erbjuda tjänster, men i och med att de fortfarande gick med vinst var drivkraften för större förändringar i affären liten. Så länge ens gamla affärsmodell genererar vinst är det svårare att göra något nytt. Det är där många fjärrvärmebolag varit och därmed missat olika möjligheter, menar Kristina Lygnerud. Det hon ser som viktiga delar i fjärrvärmebolagens nya affärsmodeller är ett större kundfokus där de i högre utsträckning samarbetar med kunderna. Hon tar lågtemperatursystem som exempel, som inte enbart ger tekniska fördelar genom att man kan ta vara på mer restvärme, utan att de också leder till en närmare kundrelation. – Där krävs att man skräddarsyr lösningar för varje projekt, vilket automatiskt gör att man får en närmare och långsiktig kundrelation. Den ökade närheten till kunden är ett unikt försäljningsargument och också en viktig motvikt till den ökade digitaliseringen som ofta leder till att man kommer långt från sin kund, säger Kristina Lygnerud och fortsätter: – Jag skulle vilja se att man i Sverige i högre grad skiftade affären från produktion till distribution och lagerhållning. Om man vågar koppla på lågtemperaturlösningar på detta toppar man med en helt ny kund_ relation. N ågra som tänker nytt kring både sin fjärrvärmeaffär och värmeproduktionen är Karlstads Energi. När Erik Kornfeld tillträdde som vd på bolaget hösten 2018 blev det också första steget i en tydlig förändringsresa för energibolaget. – Jag samlade personalen och vi diskuterade framför allt fyra frågor: Var är vi idag, hur ser det ut i omvärlden, vart vill vi och hur kommer vi dit? Vi satte upp flera mål till 2025 och en vision att vi ska vara främst med ny energi och därmed ett föregångsbolag, säger Erik Kornfeld. Ett av bolagets viktigaste mål är att ha Sveriges nöjdaste kunder – något som man har lyckats bli vad gäller elhandel för privatpersoner både 2018 och 2020. På fjärrvärmesidan placerade bolaget sig också bra 2020 med en andraplats både på privat och företagssidan. Erik Kornfeld erkänner att det är kaxiga mål, men menar samtidigt att det är viktigt att sikta högt när man vill göra större förändringar. I praktiken märks förändringarna bland annat genom en ny organisation. Numera finns en enhet för affärsutveckling, där man har fokus på att utveckla produkter och affären både nu och på längre sikt. Som