Tidningen Energi 1
Välkommen Att tänka i nya banor När jag skriver d
etta är det gnistrande vitt på Stockholms gator. På Gärdet, mitt i stan, är det fullt av hurtiga skidåkare, och under dessa vintriga veckor har kvicksilvret tidvis gått ner till minus 12–13 grader. Men jag misstänker att läget är annorlunda när tidningen kommer från tryck. Det var i alla fall utgångspunkten för detta nummers tema. Det successivt varmare klimatet – med gröna vintrar i allt fler delar av landet – är en av anledningarna till att det blivit lite tuffare att få lönsamhet för fjärrvärmebolag. Men det finns många andra faktorer också, som konkurrens med värmepumpar och ökade skatter. Hur ska värmebolagen optimera processerna, bredda sina affärer och tänka i nya banor? Det undersöker vi närmare i temat. På omslaget ser du GodEls vd Maria Erdmann, en frisk fläkt bland elhandlare, som föresatt sig att bryta en del av marknadens konventioner. Bland annat var ”Från och med nu publicerar vi färska nyheter och artiklar löpande på webben.” bolaget först med att erbjuda klimatpositiva avtal till sina elkunder. Åtgärderna har belönats av kunderna, som strömmat till bolaget – och företaget har också fått en mängd utmärkelser, som till exempel Mest hållbara elbolag. Vad är egentligen framgångs receptet? Det här numret av Energi ser till vissa delar lite annorlunda ut än tidigare. Från och med nu går vi ner från sju till fem nummer per år och minskar omfånget något. Men i gengäld ökar vi aktiviteten på vår sajt energi.se (som jag hoppas att du varit inne på). Från och med nu publicerar vi färska nyheter och artiklar löpande på webben. Här ska vi fortsätta att bevaka både el och värmemarknaden med fokus på innovation, teknik, hållbarhet och affärsutveckling. Under våren kommer vi att fortsätta att utveckla energi.se på olika sätt. Så surfa in direkt på energi.se och sätt igång en prenumeration på vårt nyhetsbrev. Och följ oss gärna på Twitter och Linkedin. Och i vanlig ordning: hör gärna av dig med tips och synpunkter. Trevlig läsning! Efter en intervju nyligen om vinterns effektläge har jag fått en ny nördig vana: att dagligen gå in på Kontrollrummet (på svk.se) där man i realtid ser elproduktion, elanvändning och elpriser. Extra spännande så här i vintertider. Johan Wickström Chefredaktör Tidningen Energi ges ut av Energi företagen Sverige. Adress: Tidningen Energi, 101 53 Stockholm Ansvarig utgivare: Lisa Hjelm 08-677 26 54, lisa.hjelm@energiforetagen.se Tidningsproduktion: Springtime-Intellecta Miljömärkning: Svanen 3041 0091 ISSN: 0013-9939 Tryck: Trydells Tryckeri Upplaga: 12 500 ex. Årgång: 3 För signerade artiklar svarar författaren. För vinjetten Till sist svarar Energi företagen Sverige. För icke beställt material ansvaras ej. Allt material lagras och publiceras elektroniskt. Tidningen Energi är medlem i Sveriges Tidskrifter. REDAKTION Chefredaktör Johan Wickström 0708–950 137, johan.wickstrom@energi.se Skribenter: Linus Olin, Ann-Sofie Borglund, Marie Kofod-Hansen, Malin Age, Carl Johan Liljegren Formgivare: Tobias Rydén, Capri Norrman Omslagsfoto: Erik Cronberg Följ oss på energi.se om du vill veta det senaste inom energibranschen. ANNONSERING Jonas Holmqvist 0700-62 31 55, kontakt@rabaldermedia.se PRENUMERATION Pressdata 08-799 62 41, energi@ pressdata.se. Pressdata, Box 610, 832 23 Frösön. Pris 500 kr för 5 nr/år, 955 kr utomlands, inkl. moms. TIDNINGEN ENERGI NR 1 2021 5