Friluftsliv Ledare Cajsa Rännar
Friluftsliv Innehåll
Friluftsliv Brev
Friluftsliv Friluftsnytt
Friluftsliv Ögonblicket
Friluftsliv När & fjärran
Friluftsliv Nyfiken på Matilda Rapaport
Friluftsliv Nyfiken på Seyla Tim
Friluftsliv Nyfiken på Petter Eurenius
Friluftsliv Stormsäkert över Sylarna
Friluftsliv Guide: Skida i vinter
Friluftsliv Prylar Västar
Friluftsliv Förälskad i vinterlek
Friluftsliv Upplev turåkning
Friluftsliv Tips skidturer
Friluftsliv Prylar turåkning
Friluftsliv Tips matsäck
Friluftsliv Test termosar
Friluftsliv
Friluftsliv Upplev iglooism
Friluftsliv Krönika Jenny Tirén Berg
Friluftsliv Upplev nära äventyr
Friluftsliv
Friluftsliv Test skaljackor för barn
Friluftsliv Forskning hållbar utrustning
Houdini tillverkar många av sina plagg helt i åte
rvunnen polyester, men funktionen är lika hög som mindre miljövänliga alternativ. att tränga igenom företagens marknadsföring, säger han. De vet att miljöaspekten säljer bland friluftsfolket och lägger mycket krut på att framstå som gröna hjältar. Det finns dock de som han tycker gör ett bra jobb, och nämner svenska märken som Fjällräven, Houdini och Klättermusen. Märken som ligger i den övre skalan av prisspannet. – När det gäller just friluftskläder och utrustning finns ett klart samband mellan pris och kvalitet, som man inte kan se på samma sätt i modebranschen, säger Mats Johansson. Bland outdoorprylarna är det i stort sett alltid så att dyrare är bättre, både i funktion och i hänsyn tagen till miljön. Återvinning Branschen är överens om att råmaterialen, till exempel bomull och polyester, kommer att bli en bristvara i framtiden. Återvinning kommer att bli allt viktigare, något som finns redan idag i liten skala, men där storskaliga lösningar saknas. För att kläder ska gå att återvinna är det viktigt att de olika materialen inte blandas. Det är svårt och tidsödande att i en återvinningsprocess dela upp till exempel bomull och syntetfibrer. – Ett plaggs återvinningbarhet bestäms till 90 procent redan på designbordet, säger Mats Johansson. Det är därför det är så viktigt att producenten tar ett helhetsgrepp om hållbarhetsfrågan, det är inget man kan lägga på i efterhand, när plagget redan är klart. Aiko Bode är hållbarhetschef på Fenix Outdoor, som är Fjällrävens moderbolag. Han berättar om företagets riktlinjer för dess designers och produktutvecklare, där ord som funktion, slitstyrka och tidlöshet ska vägleda arbetet. De ska också sträva efter att designa plagg i ett enda material och alltid ta hänsyn till ett materials möjlighet till återvinning eller om det rent av går att tillverka av redan återvunnet material. Samtidigt är Fjällrävens signum den egna G1000-väven som är en blandning av polyester och bomull. Aiko Bode säger att man har påbörjat en process för att hitta sätt att effektivt kunna återvinna även G-1000-materialet, trots att det är ett blandmaterial, men att det ännu är i sin linda. Aiko Bode. – Jag har ingen tidsplan för när vi ser en lösning på det, men det är något vi strävar efter. Mia Tapio, tidigare hållbarhetschef på Houdini som numera driver konsultbolaget Eternal Mindset, vill betona att vi måste ha tålamod när vi letar efter nya metoder, för både produktion och återvinning. – Det har tagit oss 50-60 år att komma hit, när det gäller både konsumtionsmönster och kemikalieanvändMia Tapio. ning till exempel. Vi är den första generation som förstår hur farligt det är det vi håller på med. Vi kommer inte att hitta en lösning på två-tre år. Det kommer att ta tid. Men det kommer att gå. Tidlöshet För såväl Fenix Outdoor med Fjällräven i spetsen som Houdini är det självklart att hållbarhetstanken genomsyrar hela företagets affärsidé. Fjällräven betonar till exempel sin tidlöshet, att du aldrig kommer att behöva köpa en ny Fjällrävenjacka för att den gamla har förra säsongens färg. Den nya säsongens kollektion har nämligen samma färg. Samtidigt vill man förstås sälja sina produkter och vara lönsamma. Aiko Bode ser ingen motsättning i detta. – Vi är globalt sett ett litet bolag, säger han. Vi behöver inte sälja en ytterligare friluftsliv#1–2015 87
Friluftsliv Landet runt 100% Friluftsfrämjandet
Friluftsliv Sista ordet Sara Revell Ford