Maskinentreprenören 1
EKONOMI REPORTAGET www.maskinentreprenoren.se ▶ W
illy Moritz under ett övningspass med hjulgrävare. M ålsättningen med ME-skolan är densamma i dag som vid starten i augusti 2014. Att leverera utbildning med hög kvalitet – där maskinförarnas kunskaper branschanpassas efter medlemsföretagens behov. Och det är knappast någon nyhet att branschen har ett skriande behov av kompetenta maskinförare. Siffror som brukar nämnas, för att täcka behovet av pensionsavgångar och stora infrastrukturprojekt, är att det skulle behöva utbildas 30 procent fler maskinförare under en tioårsperiod mot hur många som utbildas i dag. Som ett resultat av det får nästan alla elever som utbildar sig till maskinförare och blir godkända via Maskinentreprenörerna arbete direkt efter utbildningen. – Den största utmaningen för branschen, men också för utvecklingen av svensk infrastruktur, är tillgången på kompetent personal. Därför är satsningen på ME-skolan högsta prioritet, främst för att öka utbildningskvaliteten men givetvis också för att få fler ungdomar att intressera sig för branschen, säger Hampe Mobärg, vd på Maskinentreprenörerna. ME:s skolsatsning är ett eget koncept, där maskinförare utbildas på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram och genom den kommunala vuxenutbildningen. Det finns också företagsanpassade kurser och möjlighet att göra kompetensprov eller komplettera yrkesbevis. Maskinförarutbildningen finns i dag på åtta utbildningsorter, spridda från Svalöv i Skåne till den senaste sko44 Maskinentreprenören lan i Skellefteå, som från och med hösten 2018 kommer erbjuda utbildning för maskinförare. Gymnasieeleverna söker till den gymnasiala utbildningen Bygg- och anläggning, inför årskurs två söker de inriktningen anläggningsförare. I dag är det cirka 250 elever som utbildar sig till maskinförare på ME-skolorna runt om i landet. Hösten 2018 räknar ME med en ökning på upp till cirka 300 elever. – Vi står för yrkesdelen av utbildningen. Fast eleverna går på en kommunal skola. Samarbetsformen är enkel och de båda parterna bidrar med sin specifika kompetens. Vi är bra på yrkesutbildningen till maskinförare, anläggningsarbete etcetera och den kommunala skolan är bra på de gymnasiegemensamma ämnena som till exempel svenska, matematik och engelska, berättar Jonas Thorstenson, områdeschef yrkesutbildningar på ME-skolan. ME:s nysatsning på skolverksamheten har snabbt gett resultat. – Nu börjar vi hitta kontinuitet och i dag är kvaliteten på utbildningen jämnare över hela landet. Ett viktigt skäl till det är att alla våra skolor är med i utvecklingsarbetet och det råder ingen konkurrens mellan skolorna, säger Jonas Thorstenson. ME-skolan följer Skolverkets riktlinjer på respektive ort, men kommunen är alltid huvudman. ME har inga vinstintressen. Eventuella vinster går tillbaka in i verksamheten för att ytterligare stärka kvalitén. – För kommunen är detta bara vinst.