Maskinentreprenören 1
EKONOMI REPORTAGET www.maskinentreprenoren.se ”En
stor utmaning är också att attrahera tjejer och människor med annan etnisk och kulturell bakgrund till yrket.” engagerade och kompetenta lärare har också hög prioritet. Lärarna har lång erfarenhet från branschen och handplockas, och de deltar aktivt i utvecklingen av utbildningen. – Vi benade ut kostnader för löner, maskiner och lokaler för yrkesutbildningen med mera. Varje krona öronmärktes och vi kom överens med kommunen att ha en öppen redovisning av ekonomin. Vissa kommuner önskar pressa priser och lägga scheman som gör att det inte går att hålla den utbildningskvalité som är vårt mål. I dessa lägen backar ME då det inte är en hållbar utveckling för branschens kvalitetskrav, säger Magnus Andersson. Skolan i Bålsta ägs av ME och fungerar som föregångare och norm för resten av ME:s skolor. Det kommer vara ännu tydligare i framtiden eftersom en ny skola håller på att byggas i en mycket ändamålsenlig lokal, som planeras att stå klar i slutet av 2018. Den nya skolan ligger nära den gamla vid E18 och kommer vara 1 600 kvadratmeter stor fördelat på två plan. – Vi räknar med inflyttning i början av 2019. Huset kommer inrymma gymnasieverksamhet, vuxenutbildning och kurser. Byggnaden innehåller även en bygghall för undervisning där vi också kommer kunna ta in maskiner för delmoment i undervisningen. ME-skolans målsättning är att skolan 48 Maskinentreprenören ▶ – Maskinförare är ett yrke att vara stolt över, men det har inte riktigt nått ut tillräckligt. Här har vi som utbildare en stor roll att spela för att ändra på detta, säger Jonas Thorstenson som är områdeschef för yrkesutbildningar på ME-skolan. ska vara en naturlig mötesplats för branschmänniskor och elever och att företag ser det som ett naturligt ställe att hämta kompetens och framtida arbetskraft ifrån. – Vi strävar efter att vi i all vår verksamhet ska vara föregångare inom modern branschutbildning, där vi hittat ett koncept som vi vill utveckla med attraktiva lösningar i ett samarbete mellan kommunala skolor och vår skola som leverantör av en branschutbildning. Ser vi på längre sikt är det åt det hållet Skolverket vill – att få större inblandning från branschen. Det gör att flera branschorganisationer visat ett stort intresse för vårt koncept. Det är klart att vi är stolta över att andra branscher tittar på oss vad vi har gjort. Och det är ju ett kvitto på att vi ligger rätt i tiden, säger Jonas Thorstenson. Han berättar om EU-projektet Maskinförarutbildning 20Tjugo, med stöd från EU:s socialfond och det svenska ESF-rådet. Ett projekt som är en viktig del i framtida rekrytering av elever. – Projektet och den finansiering som det medför ger oss goda möjligheter att