Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se TEKNIK REPORTAGET ▶ Hj
ullastaren får en rejäl dusch innan Fredrik börja jobba med den. Dammet är magnetiskt och ställer till besvär om det hamnar på fel ställe. Svappavaara igen. Det är en hjullastare vid gruvanläggningen som ska få sin 500-timmarsservice. Datataggen på instrumentbrädan i servicebilen öppnar automatiskt grindarna in till gruvområdet och Fredrik svänger in framför de stora verkstadsportarna, öppnar och kör in bilen. Hjullastaren är en Caterpillar 982 m från 2017 och Fredrik börjar med att ge den en rejäl tvätt. – Dammet är överallt och det är dessutom magnetiskt. Det letar sig in överallt och fastnar. Speciellt går det hårt åt elektroniken. Att vara maskin i en gruva med en av världens bästa järnmalmsfyndigheter är ett tufft jobb. Förutom att dammet är magnetiskt är påfrestningarna stora från malmen som har ungefär dubbla densiteten jämfört med gråberg. – Sen är det ju kylan också såklart. Maskinerna gör många kallstarter och det frestar på. Hydraulik och elektronik slits hårt. Dagens projekt bjuder dock inte Fredrik på någon större utmaning. Med van hand plockar han fram ett knippe provburkar, klipper till lagom långa slangar för att suga oljor och kylarvätska med och torkar rent runt alla öppningar. – Eftersom dammet är magnetiskt måste jag vara mycket noggrann för att inte få kontaminerade prover, förklarar han. När filtren är bytta och skräpet undanplockat är det redan dags för lunch. Efter en snabb tur utanför området till en lunchrestaurang väntar dagens andra uppdrag, en hjullastare med krånglande växellåda. Något som Fredrik naturligtvis ser fram emot, felsökningar är spännande och han har en trevlig eftermiddag framför sig innan det är dags att rulla servicebilen tillbaka mot verkstaden i Kiruna. Maskinentreprenören 75