Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se EKONOMI REPORTAGET sna
bbare kunna genomföra det vi behöver göra för att marknadsföra yrkesutbildningen och maskinföraryrket mot elever i främst grundskolan ytterligare, säger Jonas Thorstenson. I första hand vänder man sig till elever i årskurs 7–8. Studievägledarna är också en viktig nyckel för att marknadsföra yrkesutbildningen. – Det är mycket värt om vi kan hålla dem välinformerade. Det är ju yrkesvägledarna som träffar alla elever, säger Jonas Thorstenson. Inom ramen för EU-projektet lägger ME också mycket tid på att utveckla och stärka digitaliseringen av utbildningen, för att göra den ännu bättre och attraktivare. För att höja medvetenheten om maskinföraryrket hos ungdomar har ME också nyligen tecknat ett samarbetsavtal med den svenska Youtubestjärnan Hampus Hedström. Han kommer att medverka vid ANNONS event, samt producera filmer och Instagraminslag i syfte att stärka rekryteringen till ME-skolans maskinförarutbildningar. Samarbetet är också en del i projektet Maskinförarutbildning 20Tjugo. – Projektets syfte är dels att öka kvaliteten på utbildningen i sig, dels att öka intresset bland unga för maskinföraryrket och öka tillgänglighet och jämställdhet. Genom projektet och vårt samarbete med Hampus hoppas vi kunna öppna en ny kanal till den viktiga målgruppen, säger Hampe Mobärg. I Maskinförarutbildning 20Tjugos andra del arbetar ME-skolan nu på flera områden med ett gemensamt utbildningskoncept, metodverktyg och digitalt stöd för eleverna på de skolor som ME-driver. Jonas Thorstenson menar att maskinförare är ett yrke att vara stolt över, men att det inte riktigt når ut tillräckligt och tar den plats det förtjänar. – Här har vi som utbildare en stor roll att spela för att ändra på detta. En stor utmaning är också att attrahera tjejer och människor med annan etnisk och kulturell bakgrund till yrket. Målgrupper som är mycket lågt representerade i yrket, menar Jonas Thorstenson. I framtiden tror han att utbildningen av maskinförare kommer vara ännu mer marknads- och behovsanpassad än den är i dag. – Framtiden ser ljus ut. Och det är spännande att ME:s medlemmar äger en skola. Det tror jag kommer leda till en ännu större delaktighet bland våra medlemmar. Min vision är att vi inom en tioårsperiod har ett antal väl anpassade branschskolor spridda i Sverige, som ME äger och som kan inrymma även ME:s övriga verksamhet, säger Jonas Thorstenson. HYR DIN HYR UTRUSTNING DYGNET RUNT UTRUSTNING ONLINE HANTERA HYROR OCH FAKTUROR RETURNERA UTRUSTNING cramo.se Maskinentreprenören 49 UTFÖRLIG PRODUKTINFORMATION