Lera 1
PORTRÄTT: LAURA ITKONEN ESTETISKA FORMER Laura It
konen öppnade sin keramikstudio för drygt ett år sedan. Hennes okonventionella plattor och geometriska mönster har sedan dess fascinerat en internationell publik. För Lera berättar hon om att våga utforska, lämna det välkända och hitta en stil hon inte visste var hennes. Text HEDVIG ANDERSSON Bild SATU KOSENIUS E fter en treårig keramisk hantverksutbildning på en yrkeshögskola i den finska staden Forssa nordväst om Helsingfors samt kandidat och master i design från Aaltouniversitetet arbetade Laura Itkonen bland annat med butiks- och utställningsdesign, grafisk formgivning och möbelformgivning. För drygt ett år sedan sa hon upp sig från sitt jobb som visuell designer för en finsk skokedja. – Jag skaffade den här lilla studion i början av september förra året. Den första tiden efter att jag sagt upp mig tog jag en paus, var i studion och gjorde saker utan att tänka så mycket på vad det skulle leda till. Då hade jag inte jobbat med lera på flera år, så jag behövde den tiden för att komma tillbaka till materialet och hantverket. Laura Itkonen längtade efter att utveckla sitt eget konstnärliga skapande med keramiken i fokus. – Intresset för keramik väcktes under tiden i Forssa när jag gjorde praktik hos den finska keramikern Kirsi Kivivirta. Jag var i 20-årsåldern då och hade aldrig riktigt tänkt på vad jag skulle göra. Jag hjälpte henne med en utsmyckning som hon höll på med och jag tror faktiskt att det var hon som inspirerade mig till att börja arbeta med keramik, säger Laura Itkonen. LAURA ITKONEN ÅLDER: 36. BOR: Helsingfors. FAMILJ: Man och hund. YRKE: Designer och keramiker. SENAST LÄSTA BOK: A nest of vipers av Andrea Camilleri. SENAST SEDDA FILM: Har mest tittat på serier på senare tid, just nu på Glow. RESER HELST I VÄRLDEN: Australien och vårt sommarhus i sydvästra Finland. INSPIRERAS AV: Materialresearch, arkitektur, tradition och framtid. Q Kopparfärgat och blått möts i kollektionen Marquis. På bara ett drygt år har hennes egna kakelkollektioner fått stor internationell uppmärksamhet. I början för plattornas okonventionella former som resulterade i iögonfallande geometriska mönster, men på senare tid också för ytskikt som utforskar kontrastskapande med glasyr. Att utveckla passionen för att arbeta med lera till att också innefatta arbete med glasyrer är ett steg hon tagit nyligen. – Jag tycker om att arbeta med en massa av lera och var länge ganska ointresserad av glasyren. Men på senare tid har jag arbetat mycket med glasyr LERA #1 2018 21