Lera 1
FORM & TEKNIK GOD AKUSTIK MED KERAMIK Keramiken b
reder ut sig i våra hem och materialet är inte längre bara förknippat med kök och badrum. Med rätt tänk kring akustik kan keramiken få sätta sin prägel på vilket rum som helst. Akustikexperten Christian Simmons tipsar. Text HEDVIG ANDERSSON Bild NICKLAS RUDFELL FÖRBI ÄR TIDEN när keramik var ett material reserverat för kök och badrum. I allt större utsträckning vill vi ha vackra klinkergolv i andra rum i hemmet och skapa effekter med kaklade väggar utanför våtrummen. Den som vill göra ett starkt första intryck (och göra det enkelt att hålla rent) följer arkitekten Daniel Heckschers exempel och kaklar hela hallen, såväl golv som väggar. Bland utmaningarna med att inreda med mycket keramik framhålls ofta problem med akustiken. Men Christian Simmons, som driver Simmons akustik och utveckling, menar att problemet är överdrivet och att det dessutom finns mycket att göra för att få en bra akustik oavsett material på väggar och golv. – Kaklade väggar utgör ett mindre problem för akustiken. Andra typer av väggmaterial har bara marginellt bättre akustiska egenskaper och att ta hand om ljud som studsar inom ett rum eller en lägenhet är relativt enkelt, säger han. Han fortsätter: – Ekar mellan väggarna gör det med alla material, men tavlor, bokhyllor och gardiner är sådant som kan bidra till ett mjukare ljud. Man kan sätta upp pressad ull i mer eller mindre kreativa former. Det finns ljudabsorbenter med motiv som kan göra stor skillnad. Nakna väggar i ett litet utrymme ger alltid en burkkänsla, men att sätta upp något, till exempel en bokhylla, brukar räcka. DET ÄR KERAMISKA golv som utgör den stora utmaningen. – När man lägger klinkergolv behöver man ha en matta under som dämpar stegljudet. Det är ofta stegljudet som är den största utmaningen. Men om underlaget är för mjukt spricker fogarna, så man måste hitta precis rätt balans där. Han rekommenderar att köpa allt man behöver till golvet från samma leverantör för att säkerställa att produkterna fungerar tillsammans. – De första systemen var ofta för mjuka med resultat att fogen sprack. Något var för hårt och mötte inte ljudkraven. Beställ underlagsmatta, fix, fog och plattor från samma leverantör, det ska vara provat som en enhet. Då får man ofta inga överraskningar. SEDAN KAN MAN lägga till saker som tassar på stolarna, mattor och andra ljuddämpande inslag i inredningen. Han tycker att kunskapen om akustik hos arkitekter är bra, men menar att bristen på undervisning i akustik på arkitekturskolorna gör att många tvingas lära sig regler och lösningar när de kommer ut på arbetsmarknaden. – Arkitekter har väldigt lite akustik i sin utbildning. Men det är något man måste sätta sig in i snabbt när man börjar jobba. Jag tycker att kunskapsnivån bland arkitekter är bra, men det är nog tack vare arbetsplatserna och inte utbildningen. Så med rätt akustikåtgärder finns det inget som hindrar att det vackra och hållbara keramiska materialet får leta sig ut från kök och badrum, ta mer plats och sätta prägel på våra hem och arbetsplatser i större utsträckning. ■ 28 LERA #1 2018