Kreativa Europa i fokus 1
FÖRDJUPNING Internationell samproduktion skapar m
öjligheter Det finns något som alla branscher har gemensamt, de stora spelarna som gör stora produkter dominerar marknaden. Men när små spelare samarbetar kan de ofta skapa något tillsammans som kan mäta sig på marknaden. Det här gäller även de kreativa branscherna där audiovisuella verk samproduceras. European Audiovisual Observatory, EAO har gjort en sammanställning av Europas samproduktionslandskap 2007–2016. Hela studien finns att läsa på webben, i den här artikeln gör vi en kortare sammanfattning: Samproduktionen går bortanför enkla finansiella stöd vilket innebär samfinansiering av det audiovisuella verket, medägande av rättigheter och delning av intäkter. Det finns flera fördelar och incitament för en internationell samproduktion utöver de kulturella: finansiering i form av stöd i det samproducerande landet, tillgång till samproduktionsfonder och produktionslättnader. Produktionsländerna kan utöka cirkulationen av sina verk och därmed nå en större publik. Under perioden 2010–2015 visade samproduktioner enbart positiva resultat när det gäller releaser, intäkter och cirkulation. Fler filmer produceras Antalet produktioner i Europa har stadigt ökat. Mellan år 2007 och 2016 producerades 18 000 filmer, en ökning på 47 procent under perioden. 2007 producerades 1444 filmer och år 2016 var antalet produktioner 2 124. Samproduktioner ökade från 297 till 425, vilket innebar en ökning med 43 procent. Den största anledningen till den ökade produktionen står dokumentärerna för. Under den nämnda perioden har dessa nästan fördubblats, 2016 producerades 698 filmer och de flesta av dessa är producerade enbart nationellt, endast 101 av de 698 var samproduktioner. Men, när en tittar på andelen majoritetssamproduktioner över samma tioårsperiod är det inte någon större skillnad mellan dokumentärer (57,8 procent) och spelfilm (52,5 procent). Frankrike i topp De flesta länder producerar många fler filmer än de som är internationella samproduktioner. 20 procent av alla produktioner i Europa var samproduktioner (spelfilm 22 procent och dokumentärer 16 procent) med undantag av två länder som producerar fler samproduktioner än nationella filmer; Belgien med 56 procent och Luxemburg på 53 procent. Lägre andel än 20 procent har Storbritannien och Italien. Inom Norden låg Danmark högst med 30 procent, strax följt av Sverige 29 procent och Norge 28 procent, Finlands samproduktionsandel låg däremot under 20 procent. De europeiska länder som producerar mest är också de största samproducenterna och där låg Frankrike i topp med 566 produktioner. Sedan kom Spanien (460), följt av Tyskland (411) och sedan Schweiz (221). De tio länder som hade högst andel samproduktioner står för 70 procent av majoritetssamproduktionerna. Olika typ av samproduktioner I studien har EAO kunnat särskilja tre typer av samproducenter: Länder med få produktionsresurser (vanligtvis beroende av landets storlek och/eller produktionsindustri), länder som behöver en utländsk partner för att kunna producera (Luxemburg, Cypern, Slovakien, Montenegro, Island med flera.) Medelstora länder som behöver maximera sin produktionspotential genom att söka samproducenter med utländska partners (Belgien, Irland, Portugal, Kroatien, Danmark, Sverige med flera.) Topproducerande länder som har som mål att maximera sin produktionspotential men som har en tillräckligt stor industri för att även kunna göra helt nationella filmer. Det är inte överraskande att av de topproducerande länderna var andelen samproduktioner lägre än 30 procent och i vissa länder mycket lägre såsom Italien 12 procent, Ryssland 11 procent, Turkiet 7 procent och Storbritannien endast 7 procent. De flesta huvudproducenter i Europa samproducerar ett jämnt antal av både majoritets- och minoritets-samproduktioner. Andelen för minoritetssamproduktionerna i den totala andelen samproduktioner var mellan 35 procent och 55 procent och för mindre och medelstora länder låg minoritetssamproduktioner något högre än majoritetssamproduktioner. Höga besökssiffror När det gäller cirkulationen och biobesök av samproduktioner finns det endast siffror från EAO:s analys som gjordes 2010– 2015 då det kom fram att även om samproduktioner endast utgjorde drygt 24 procent av den totala produktionsvolymen var besökssiffrorna i världen något högre än för enbart nationella filmer med drygt 50 procent för europeiska filmer och nästan 57 procent för EU-filmer. Det betyder att samproduktioner genererade ungefär tre gånger mer besök än enbart nationella filmer. När det gäller dessa siffror får man ha i åtanke att en stor del är brittiska produktioner med amerikanska majoritetssamproducenter, tar man bort dem sjunker siffran till 35 procent av årliga besök för europeiska filmer. Drygt 39 procent av alla filmer producerade i Europa fick biopremiär i ett annat land än det egna, för samproduktioner är siffran 63 procent. Det innebär att samproduktioner reser betydligt bättre än enbart nationella filmer. Samproduktioner har också potentiellt en större marknad eftersom det är naturligt att de visas i samproducenternas länder. 13