Kreativa Europa i fokus 1
PROJEKT I FOKUS ”Stödet har hjälpt oss enormt” Fö
reställ dig att bli felaktigt fängslad på en sluten klinik för psykopater där ingenting är vad det verkar och ingen tror på vad du säger? Till slut börjar du kanske tro att de har rätt och du har fel … Det är premissen för Yellowbirds nya serie Himmelsdalen (Sanctuary). Serien har producerats med stöd från Kreativa Europa då Yellowbird fick högsta möjliga stödsumma på 1 000 000 EUR (stöd till europeiska tv-program). Vi tog kontakt med Marianne Gray – seriens producent – för att höra mer om produktionen och vad stödet inneburit för dem. Marianne har jobbat mycket både i Sverige och USA och tidigare producerat bland annat Lasermannen, Ockupationen och Huvudjägarna. Nu är hon sedan oktober 2018 bosatt i Los Angeles för att starta upp Yellowbirds verksamhet i USA. – Planen om att flytta hit har funnits länge, men först skulle jag dra igång Himmelsdalen och det tar ofta ganska lång tid innan man får till allt med ett projekt. Det är dock bland det bästa jag vet med det här jobbet och det jag brinner för. Att hitta projekt som man har en vision för och hitta duktiga kreatörer och medarbetare som delar den visionen. Det kommer jag nog aldrig sluta med, även om jag inte skulle jobba för ett bolag längre. Men det är svårt att dra gränser mellan jobb och privatliv när man älskar sitt jobb, så det kan bli lite väl mycket ibland. Thriller i alpmiljö Himmelsdalen är en psykologisk thriller om enäggstvillingarna Siri och Helena (båda spelade av Josefin Asplund) som blir separerade vid tidig ålder på grund av sina kolliderande olikheter. När Helena i vuxen ålder får en inbjudan om att hälsa på Siri på en drömlik anläggning i Alperna – Himmelsdalen – är hon först avvaktande, men ser det snart som en chans till en spännande semester från sin trista tillvaro hemma i Västerås. När Helena vaknar upp dagen efter sin ankomst inser hon att Siri är borta och att platsen hon är på inte är en resort, utan en avancerad anläggning där man forskar och experimenterar på psykopater. Siri har lämnat Himmelsdalen och Helena är nu fast i en levande mardröm där ingen är den de verkar vara och där alla tror att hon är den manipulativa, våldsamma och sjuka Siri. – Det var för några år sedan som någon tipsade mig och min kollega Berna Levin om att läsa Himmelsdalen skriven av Marie Hermansson. Vi tyckte att den var fantastiskt spännande och att det kunde bli en bra serie av den. Det kändes också som att det skulle kunna bli något annorlunda från den nordic noir som vi skandinaver är kända för. En psykologisk thriller som utspelar sig i en fantastisk miljö och som till sin natur är internationell. Temat där en vanlig person sätts i en extraordinär situation är något vi tycker mycket om och som vi tror publiken kommer att gilla. Flera års utveckling Himmelsdalen är en samproduktion mellan Yellowbird, TV4/C More, TMG och Blacklight Television Limited och Marianne har 8 jobbat med projektet i runt tre år för att komma dit de befinner sig idag. – Det har varit flera års utveckling där vi först presenterade konceptet på tv-mässan MIP i Cannes, sen tog vi fram ett eget manus och presenterade för intresserade parter. Eftersom dialogen mest är på engelska valde vi att gå till en brittisk manusförfattare – Charlie Fletcher. Förhandlingar tar ofta väldigt lång tid och det är lite av ett problem när man uppskattar budget. Innan vi kom igång hade mycket förändrats och det fanns för lite pengar eftersom löner går upp, saker blir dyrare och valutakurser förändras, bland annat. Man kan tro att inspelningen var enkel eftersom den utspelar sig på en begränsad plats – det mesta sker på ett sjukhus och kringliggande stugor i Dolomiterna – men så var inte fallet. Vi jobbade med Fabula Pictures, ett servicebolag från Rom. Tillsammans kom vi fram till att det bästa var att spela in de flesta av våra interiörer i Rom – och exteriörer i Trentino – där vi hade stor hjälp av Trentino Film Commission. Det är också en internationell besättning av skådespelare som ska resa fram och tillbaka. Allt som allt spelade vi in i ungefär 90 dagar och Josefin (Asplund) var med i nästan varenda scen. Hon har gjort ett helt otroligt jobb måste jag säga. Produktionen har enligt Marianne varit utmanande med tanke på den avlägsna inspelningsplatsen och den internationella sammansättningen av bolag och personer där många parter ska ha sitt att säga om slutmaterialet – bland annat ska 17 olika mastrar färdigställas. – Det har också varit kulturella skillnader som varit en utmaning i jobbet. Speciellt med hierarkier, det var svårare för våra italienska medarbetare att säga ifrån uppåt. De skulle till exempel aldrig kunna säga till regissören att gå vidare från en scen. Vi är lite mer raka i Sverige tror jag, vill vi någonting säger vi det så att arbetet kan gå vidare. Det blev lite missförstånd ibland men det var ett helt underbart team som jobbade oerhört hårt, så allting löste sig alltid. Hjälptes åt med ansökan Det var under 2018 som Yellowbird ansökte om stöd från Kreativa Europa till produktionen av Himmelsdalen, något de har erfarenhet av sedan tidigare. – Vi har ju gjort ansökningar tidigare på Yellowbird och man kan bli tokig, eftersom det är ett ganska omfattande arbete när man samtidigt är i uppstartsfasen av projektet. Det blir en gemensam insats från flera inblandade på bolaget där alla får ta de bitarna de kan bäst. Producenterna för projektet sätter det övergripande: visioner, hur vi ska jobba med projektet, vilket tänk vi har och så vidare. Sen får alla ansvara för den delen av ansökan som rör deras spetskompetens, vilket är väldigt bra. När alla känner sig nöjda med sin del syr vi ihop ansökan till en sammanhängande helhet. Marianne tycker att ansökan i sig kan bidra med något mer förutom möjligheten att få extra pengar till projektet. – Ja verkligen, den är ju ganska omfattande och ibland jobbig att skriva, men jag tycker att den ger väldigt bra överblick av projektet. Det är viktigt att få ett övergripande perspektiv: vad är det som är bra, vad är det vi ska satsa på, hur ska vi gå