Kreativa Europa i fokus 1
Moving Beyond Inclusion grundar sig i övertygelse
n om att ett inkluderande arbetssätt leder till mer spännande och konstnärligt intressanta processer. Foto: Danskompaniet SPINN. ”Samarbetet har fått oss att våga tänka större!” Danskompaniet SPINN var ett av de sex danskompanier som ingick i Moving Beyond Inclusion – ett europeiskt samarbetsprojekt för att skapa lika möjligheter för alla att utöva danskonst. Här berättar Veera Suvalo Grimberg, konstnärlig ledare på SPINN, om projektet. Hur fick ni idén om att samarbeta i projektet? Det var det brittiska kompaniet Candoco Dance Company som tog initiativet. De hade samarbetat med oss och de andra kompanierna i projektet på olika sätt genom åren och kände att tiden var mogen för ett större samarbete. Candoco bjöd in alla kompanier till ett första möte i Glasgow 2015, ett år innan vi sökte stöd, för att planera projektet. Vi bestämde oss för att göra ett tvåårigt projekt till att börja med. Planen var sedan att söka stöd för ett längre samarbetsprojekt på fyra år. Då fanns inte Brexit i tankarna – den frågan kom upp under projektets gång. Att hitta fler sätt att samarbeta på känns extra viktigt nu när läget för Candoco och resten av den brittiska kulturbranschen är så osäkert. Hur gick ansökningsprocessen till? Vad lärde ni er? Vi sökte 2016 och fick stöd på första försöket. Det är inte så vanligt förstod vi så många lyfte på hatten för oss och det blev vi självklart stolta över! Alla bidrog i arbetet med ansökan och vi bollade idéer mellan oss. Eftersom initiativet kom från Candoco och de var projekt ledare tog de ett större ansvar men alla var med på olika sätt. Ansökningsprocessen var rolig men inte alltid enkel. Att få ihop budgeten är till exempel smått komplicerat, inte minst 4 eftersom så många länder är inblandade. Som tur var så var ingen part helt ovan vid att arbeta i projektform! Vid sidan av ansökan till Kreativa Europa hade vi en egen process här i Sverige där vi sökte medfinansiering från regionen och Kulturrådet. Vi har ju lyckan att ha ett utbyggt stödsystem i Sverige men alla länder har inte det så processen såg ganska olika ut mellan kompanierna. Berätta om projektet! Kärnan är att visa på mångfald och skapa lika möjligheter för alla att utöva danskonst. Labben var navet i projektet. Vi hade ett labb per år, ett i Italien och ett i Uddevalla. Dessutom hade vi många mindre möten mellan dansare, konstnärliga ledare, projektledare och producenter i de olika länderna som ingick i samarbetet. Träffarna hade olika fokus och alla bidrog med det de kunde bäst. Vi kunde till exempel presentera det arbete vi gjort med tillgänglig webb och inspirera andra. Vi försökte dra nytta av det lokala sammanhanget och arrangerade labbet i Uddevalla i anslutning till dans- och teaterfestivalen i Göteborg så att Candoco och andra kompanier kunde delta där också. Vi anordnade också öppna seminarier och bjöd in allmänheten till föreställningar. Och så såg vi till att bjuda in olika typer av koreografer – personer både med och utan erfarenhet av den här typen av projekt. Till exempel bjöd vi in koreografen Carl Olof Berg till labbet i Uddevalla och nu har han koreograferat föreställningen Skirtpower hos oss! Vad har samarbetet gett er? Det har varit otroligt betydelsefullt! Vi hade inte kommit så långt internationellt utan det här. Till exempel gör en av