Sten 4/2015 Innehåll
Sten 4/2015 Ordföranden har ordet – Sjövikstorget
en värdig vinare!
Sten 4/2015 Kort & gott – notiser och nyheter
Sten 4/2015 Stebrottet – Oxåker
Sten 4/2015 Intervju – Ebba Matz
Sten 4/2015 Projekt – Malmö Live
Sten 4/2015 Projekt – Älvsjö torg
Sten 4/2015 Forskning – Limmade fasader
Sten 4/2015 Projekt – Stora torget Barkarbystaden
Sten 4/2015 Porträttet – Elisabeth Rosenquist Said
ac
Sten 4/2015 Projekt – Cirkus
Sten 4/2015 Projekt – S:t Nicolai PROJEKT S:T NICO
LAI Kyrklig scenografi Att gestalta modern utveckling låter sig bäst göras genom att vara följsam, skriver arkitektparet Kerstin Barup och Mats Edström. Vid restaureringen av S:t Nicolai kyrka i Trelleborg har de varit trogna mot arvet från domkyrkoarkitekten Helgo Zettervall och målarmästaren Svante Thulin. TEXT KERSTIN BARUP & MATS EDSTRÖM FOTO JÖRGEN JOHANSSON S :t Nicolai kyrka i Trelleborg har ursprung i den stora byggnadsvågen på 1200-talet i Skåne. Sillfisket skapade välstånd och en kyrka byggdes i baltisk gotik. Kyrkan förändrades sedan drastiskt genom domkyrkoarkitekten Helgo Zetter valls ( 1831–1907 ) totala ombyggnad 1881–83. Allt utom 1600-talstornet ersattes av en stor tegelhybrid i nygotisk och romansk stil. Ett nytt kyrkorum med långhus, kor och korsarmar skapades av det sena 1800-talets vilja till exakthet och perfektion, enhetlighet och illusion. Det åstadkoms skickligt av Zettervall och målarmästare Svante Thulin ( 1837-1918 ), med schablonmålad dekor i valven och tegelmurverk målat på väggarnas slätputsade väggar. Thulin, som hade studerat dekorativt måleri i Tyskland, Italien och Frankrike, utförde vad som kan betecknas som hans bäst bevarade kyrkliga huvudverk, sedan hans målningar i Lunds domkyrka togs bort vid restaureringen på 1960-talet. Han gav Trelleborgs S:t Nicolai en varm, rik totalupplevelse av det sena 1800-talets historiserande miljö. Det dekorativa förstärktes av kyrkans gamla inventarier som det praktfulla altarskåpet från Christian IV:s tid, den 32 medeltida dopfunten, epitafier över stadens handels- och ämbetsmän, samt nya inventarier som predikstolen och de ekådrade bänkarna i parksoffemodell. Ett resultat av det flitiga användandet av Trelleborgs tegelkatedral är att kyrkorummet succesivt har belastats av en massa saker: sladdar, instrument, möbler och andra prylar som stökar till rummet och förtar den sakrala karaktären. Vår uppgift som arkitekter har varit att städa men också att tillföra en funktionell kvalitet som främjar nuvarande och framtida användning som gudstjänstrum, konsertlokal och andaktsrum. Det kan inte göras utan att se, upptäcka och förstå Zettervalls/Thulins rum, ett stämningsmättat eklektiskt kyrkorum. Att gestalta modern utveckling låter sig bäst göras genom att vara följsam mot Zettervall/Thulin och inte jobba på tvären med egensinnig kontrastverkan. Några starka, självständiga grepp i omgestaltningen fordrades för att det skulle fungera. Modern teknik, ny belysning, ny ljud- och värmeanläggning, men mest av allt iscensättning av ett nytt formgrepp: en stor, halvcirkulär spelplats i korsarmen, som ny altarplats, och som scen för musik och alla kyrkans aktiviteter. Cirkelformen förstärktes med belysning av de tre trappstegen, med en ramp som följer rundningen. Runtom placerades kopplade karmstolar i rödtonat skinn som ytterligare betonade rundningen. Golvet i korsarmen, mittgången, och på lyftbordet till orgeln utfördes i rödflammig ölandssten med inslag av 30 procent grått i fallande längder, 300 millimeter breda, lagda med ”knusfog”.
Sten 4/2015 Stenprisvinnaren – Sjövikstorget
Sten 4/2015 Projekt – Valby vandkulturhus
Sten 4/2015 Krönikan – Björn Schouenborg
Sten 4/2015 Småsten – Branschnyheter
Sten 4/2015 Småsten – Dodekalitten
Sten 4/2015 Ny sten – Biskopsgården diabas
Sten 4/2015 Fråga Kurt & Kai – Leta stensorter, st
ål i sten och skötsel av marmorgolv
Sten 4/2015 Marknaden – Branschannonser
Sten 4/2015 Medlemsregister