Test Mercedes E-klass All-Terrain 1
VOLKSWAGEN VOLKSWAGEN HAR VERKLIGEN fått till det
med den senaste generationen av Passat. Den är en enormt kompetent vagn på så gott som alla områden. Snacket brukar vara att de har byggt en testvinnare. Försäljningssiffrorna håller med. Modellen har varit populär länge, men jämfört med för tio år sedan har den ökat mer än en procent i marknadsandel (3,1 till 4,2), vilket betyder nära nog en fördubbling av volymen. Det är därför den som nu ibland får vara med och leka med de stora pojkarna, samtidigt som bilen faktiskt har växt så mycket att den kan mäta sig med vagnar som egentligen ligger ett segment upp. Vår testbil, med tilläggsnamnet GTS, är toppmodellen i Alltrackfamiljen, vilket betyder att även prislappen nästan ligger på samma nivå som den övre klassen. Du får visserligen en väldigt välutrustad bil, men det börjar bli mycket pengar för en Passat. För visst märks det trots allt att det är klasskillnad till de övriga kombattanterna i testet. Alltrack upplevs inte riktigt lika gedigen redan från det att man först sätter sig i den. Materialvalen, knapparna, reglagen känns inte lika påkostade, även om inget för den skull är dåligt. Drivlinan är inte förfinad till samma nivå som hos de andra. Motorn har ett ganska tydligt tomgångsknatter och låter en del vid gaspådrag. Dubbelkopplingslådan är ibland osmidig i stadskörning där den kan tveka och reagera långsamt. Vägbullret är klart högst i gänget, bilen reagerar ganska tydligt på olika asfaltsunderlag och det smäller osnyggt från hjulupphängningarna över tvära skarvar och brunnslock. Allt som allt ger den inget riktigt premiumintryck, i alla fall inte när 10 08/2017 den ställs mot den här typen av motstånd. Dess räddning från att inte hamna längre ner i resultatlistan är körglädjen. När man slår över bilen i sportläge skärper den sinnena och blir riktigt på hugget. Plötsligt finns ingen tvekan hos dubbelkopplingslådan och motorn skjuter på riktigt ordentligt. Till och med ljudet är rätt okej, för att vara en tvåliters dieselfyra. Den låter lite lagom argt högre upp i registret. Chassit är välbalanserat med en levande lekfullhet i böjarna. Men man får se till att använda lastväxeln för att provocera bilen. Ingreppet hos fyrhjulsdriften är programmerat för trygghet och framkomlighet, inte för underhållande och bildsköna bredställ på full gas. Man kan dessutom inte göra sig av med antisladdsystemet helt och hållet. Till slut kan man fråga sig om det är värt att satsa på en Alltrack istället för en vanlig Passat? Prisskillnaden är strax över 11 000 kronor. För det får man lite visuell attityd med svart plast och 29 millimeter högre markfrigång (174 mot 145). Den blir alltså inte särskilt mycket mer terrängbil. Kanske kan det tuffare utseendet motivera köp, men inte förnuftsmässigt. John Eriksson Slå över bilen i sportläge och den skärper sinnena. Dess räddning är körglädjen. Du blir åtminstone mer unik i radhusområdet om du väljer en Alltrack istället för en vanlig kombi. Hittills i år utgör Alltrack 26 procent av försäljningen för Passat med kombikaross.