Test Mercedes E-klass All-Terrain 1
VOLVO FÖR VOLVOS DEL ÄR bilkonceptet i detta test
absolut centralt. Titta bara på föregångaren. Andelen XC70 kontra vanliga V70 växte fortlöpande efter debutåret 2007 och sista hela produktionsåret (2015) var proportionerna 52/48 med knapp favör för V70. Sista året innan produktionen lades ner i april respektive maj 2016 spurtade XC70 till 71 procent! Cross Country är alltså big business för Volvo om nu någon tvivlade på det. Så lär det också förbli. För 2017 lägger Volvo prognosen att V90 Cross Country kommer utgöra 45 procent av V90-produktionen. Vilken tur då att den är så bra som den är! Vårt metallicgrå testexemplar är en desigmässig fullträff som får tummen upp av såväl testlagsmedlemmar som grannar. Vi har alltså redan (kontra testet i nummer 6/2017) förlåtit att offroadkänslan är nedtonad jämfört med föregångaren. V90 Cross Country har inte bara större hjul utan också bredare spårvid fram och bak, så skärmbreddarna finns där av en anledning trots allt. Inte riktigt så hos Mercedes. Men vår test-Volvo har vi specifikt jagat fram då den denna gång kommer utrustad med adaptiva dämpare och luftfjädring på bakaxeln. Yes! Det behövs inte många minuter bakom ratten innan vi andas ut. Den småsportiga gången från standardchssit är utbytt mot en bättre sväljande och lyxigare känsla som åtminstone vi tror de flesta förknippar med biltypen. För den som värdesätter komfort är detta 18 900 väl investerade kronor. Med detta sagt har Volvos fjädring ändå problem med skarvar och blir distanserad av Mercedes. Ljudkomforten är god – med avsevärd skillnad mot den 12 08/2017 i höjd – men har istället bäst markfrigång redan från start. bullriga Passat – men bland annat en ljudligare motor och större känslighet över olika underlag gör Mercedes ännu behagligare för öronen. Volvo får därmed se den stjärprydda vagnen få nosen först vad gäller helhetskomforten. Fyrhjulsdriftmässigt är dessa bilar likvärdiga där Volvos Haldex-koppling för bakaxeln är väl så snabb som konkurrenternas system. Ett speciellt Off Roadkörläge finns också. Ett övertag har dock Volvo när det kommer till markfrigången som är högst av alla – även när de höjt upp karosserna maximalt med sina luftfjädringar! Volvo har skippat luftfjädring runt om. Varför det? Visserligen har man byggt in tillräcklig markfrigång redan från början – men man saknar nu möjligheten att sänka luftmotståndet och förbrukningen på motorvägen, vilket både är synd och märks. V90 CC är trevlig att styra runt med till vardags, tack vare att man tydligen hittat en styrprogramvara nu som fungerar riktigt bra. Men dieselmotorn liknar mer Passat än de två andra sofistikerade tyskarna och växellådan är inte riktigt lika förfinad. Inte bäst vid lugn körning och heller inte när det går fortare. Power Pulstekniken ger dock en finfin gasrepons, men varken växellåda eller chassi går att ställa om humöret på till den grad som skulle behövas för att hänga efter Audi eller Volkswagen. Ekonomin är ett starkt kort och känslan är rätt i Volvo. Mer så än att den är bättre än de andra på någonting egentligen. Bagageutrymmet är exempelvis sämst och söker man rondvinster där Volvo är ensam etta hittar vi endast ronden "Design"! Man kan komma långt med rätt känsla, men vinna? Mikael Johnsson Cross Country är inte reglerbar Icke höjbart chassi betyder att Cross Country alltid är redo för terränguppgifter med sin markfrigång på 21 centimeter. Silverfärgade punkter på ribborna i grillen visar att den sitter på en Cross Country och inte på en vanlig V90.