Test Mercedes E-klass All-Terrain 1
2/3 TQ KOMFORT Sitta fram Sitta bak Fjädring Ljud
KUPÉUTRYMME Fram Bak BAGAGEUTRYMME Volym, min Volym, max Flexibilitet TEKNIK Självkörningsutrustning 2,5 Uppkoppling 3 Infotainment SUMMA DÄRFÖR VINNER MERCEDES: Ingen av de andra rår på utrymmena och komforten i Mercedes. Tekniknivån är också skyhög. TEKNIK SJÄLVKÖRNINGSUTRUSTNING Gasa/bromsa + styra själv från 0 km/h. Byta fil själv. Gasa/bromsa + styra själv från 0 km/h. Gasa/bromsa + styra själv från valfri km/h. Gasa/bromsa själv från 0 km/h (adaptiv farthållare). Gasa/bromsa själv från valfri km/h (adaptiv farthållare). UPPKOPPLING Mjukvaruuppdatering över nätet.1) App till mobilen. WiFi-hotspot. 4G/LTE. 3G. Blåtand med internetdelning (bil utan SIM-kort). Blåtand med musikstreaming. Blåtand utan musikstreaming. INFOTAINMENT Betyg gränssnitt. Apple CarPlay. Android Auto.2) Navigation: Google Maps (eller liknande). Navigation: Kartuppdatering via nätet. Navigation: Trafikinformation i realtid. SOS-alarm. Concierge service. Induktiv mobilladdning. • STANDARD • TILLVAL • FINNS EJ 1) Här avses inte kartuppdatering utan mjukvaruuppdatering av själva bilen som gör att kunden inte behöver åka till verkstad. Som exempelvis hos Tesla. 2) Omdömet gäller huruvida bilen stöder systemet eller ej, även om Google inte släppt Android Auto i Sverige riktigt än. AUDI – – • • – – – • • • • • • 5 • • • • • – – • MERCEDES – • – – • – • • • – • • • 4,5 • • – • • • • • VW – – • • – – – • • – • • • 4,5 • • • • • – – – VOLVO – • – – – – • • • – – • • 4 • • – • • • • – 4,5 MERCEDES BÄST BIL ATT ÅKA OCH TRIVAS I MERCEDES AUDI 5 4 4 4 5 4 Strålande framstolar och bra baksäte, men luftfjädringen saknar det rätta gunget. Låg bullernivå. 3,5 5 5 Luftig framtill, men bak finns det rymligare bilar i klassen. HHH 3 3 2,5 Bara godkända lastvolymer, och ej plan vid fällning. 60/40-delning av baksätet. Bra infotainment, medelmåttig i de övriga ronderna. Nästa A6 blir bättre på detta. 15 3 4,5 4 4 4,5 4,5 5 5 Lysande framstolar och fjädringskomfort. Men baksätet är bara så där. Låg dyna. Tyst som natten med akustikpaket. 4,5 plats både fram som bak. 4,5 5 4 2,5 4,5 4,5 VW Man sitter bra och den adaptiva fjädringen jobbar fint, men vägbullret är klart sämst i gänget. 5 4 4 4 VOLVO HHHH HHHHh HHHH HHHH 5 Suveräna framstolar och skön baksoffa. Adaptiva chassit en klar förbättring. Låg, men inte perfekt, ljudnivå. HHHHh HHHHH HHHHh HHHHh Generöst med Kan inte riktigt mäta sig med de andra tyskarna fram, men rymlig i baksätet. Stort och lättlastat bagageutrymme. 40/20/40-fällning och lutbart ryggstöd som standard. HHHH HHHH 4,5 4 3 Riktigt mycket teknik som är lättanvänd. Kan köra sig själv korta sträckor och även byta fil. 18 1 Jämn kamp med Mercan om bagagetiteln. 40/20/40, men sämre flexibilitet än E-klass. HHHh HHHHh HHH 2,5 3 4 Adaptiv farthållare är standard, filhållningsassistans är tillval. Avancerad infotainment. 15,5 2 4,5 4 Ganska bred, men låg (med panoramaglastak). HHh 3 2 3 4 4 4 Klena min- och maxvolymer, bara 60/40-fällning och ej heller plan. Vad gör ni Volvo? HHHH Självkörande system är standard men har ännu ej filbyte med hjälp av blinkers. 15 HHHh HHHHh HHHH HHHh 3 16 08/2017