Test Mercedes E-klass All-Terrain 1
SITTA FRAM: MERCEDES SMAL HÅRD BRED MJUK Justerba
rt svankstöd Utdragbart lårstöd Tippbar sittdyna Generös rattjustering BETYG SITTA FRAM Mercedes E-klass i All-Terrain-dräkt räds inte att ta sig an den svenska smutsen. Men frågan är om det inte är mer image än användbarhet man får jämfört med en E-klass Kombi. J J J J 5 Ljuvliga framstolar vid namn multikontursäte som vi alla sitter bra i. Svankstödet justeras dock endast via infotainmentsystemet. varit försiktiga. För det första höjer de inte All-Terrain särskilt mycket jämfört med en vanlig E-klass Kombi, i högsta läget skiljer det endast 11 mm (!) mellan de två. För det andra är luftfjädringen standard så du har alltid en låg motorvägskryssare i din Allterrängare med det nivåreglerade chassit. Men detta är också lite av bilens svaghet. Den klarar sin uppgift med bravur, men känns inte som att den tar utmaningen på lika stort allvar som Audi och Volvo. När man i Ingolstadt har byggt ut riktigt feta skärmbreddare och gett A6 en större höjdskillnad i luftfjädringen har Stuttgart-folket varit försiktigare. E-klass All-Terrain har inte samma kaxiga framtoning som Audi A6 Allroad, eller Volvo V90 Cross Country för den delen. Volvons konstant höga markfrigång gör att den alltid kör runt och krallar sig. Men Mercedes är mer nedplockad på jorden. Det är mest plaststylingen som avslöjar att du har valt en All-Terrain eftersom hjulhusen inte gapar lika tomma som hos de andra. Den kan i sitt högsta läge på 156 millimeter endast tuffa fram i försiktiga 35 km/h, när Volvo V90 Cross Country kan bomba på upp till toppfarten på 230 km/h uppe med sina 210 millimetrar över marken. På Norrlandsvägar som tillåter höga hastigheter kan detta vara en stor fördel för Volvoföraren som slipper smaka på fjädringens bottensats vid djupa tvärdiken. Samtidigt gör den försiktiga förändringen AllMånga knappar i dörren. Mercedes har återtagit tronen med bäst inredningskänsla. Terrain till den tuffaste utmanaren till V90 Cross Country. I alla fall i vår omfattande testmall. Vi vet redan att E-klass Kombi är en mycket kompetent bil, med testvinst mot Audi A6 och Volvo V90, och genom att inte ändra för mycket av det goda glider även All-Terrain igenom vårt nya betygsystem med im08/2017 5