Test Mercedes E-klass All-Terrain 1
MERCEDES SÅ HÄR HAR DU ALDRIG SETT DEN! En ståtli
g Eklass slungande dynga ute i terrängen. Men nu händer det. Även Mercedes tar steget ut på åkern genom att skärmbredda sin stora kombibil med svarta plastlister och suvifiera grillen. Hjulen är lite större och luftfjädringen Air Body Control har nivåreglering som är specifik för just All-Terrain. På så sätt ska den här Eklassen bryta ny mark för Mercedes kombiköpare. Det kan till och med vara så att detta är den bästa Mercan för våra svenska behov. I samma stund som vi lämnar asfalten för att väcka den vilande åkermarken vickar vi på det lilla aluminiumliknande körlägesreglaget och väljer just: AllTerrain. Försiktigt börjar bilen blåsa upp sig och med en axel i taget höjs vi ytterligare två centimetrar över jorden. Motorn går i ett mjukare läge och antisladdsystemet blir generösare med hjulsnurr. Leriga backar är inte längre ett hinder sägs det. Men vi kommer ingenstans. Bilen står still trots att drive ligger i och parkeringsbromsen släppt. Parkeringssensorn vägrar låta oss forcera hindret i form av den torra grästuva som sticker upp framför bilen på öppningsbilden. Efter att ha hållit gasen i botten i fem sekunder nosar All-Terrain sig försiktigt fram mot stråna som en stor dobermann framför en uppstoppad tupp. Till slut vågar sig Tvåtonsmercan över det stående fnösket och vi far iväg in i det svenska jordbrukslandskapet. Hjulen spinner och gyttjan flyger. Men bakom ratten sitter man bara och myser i de avancerade multikonturstolarnas macchiatofärgade läder. Bilens akustikpaket gör den dessutom så tyst att inte heller dina öron bekymras av det krig som den dieselråmande tvålitersmaskinen för mot dyn med 4 08/2017 fyra friktionsdäck som vapen. Med beröm godkänt är alltså betyget vid sidan av vägen och vi letar oss tillbaka upp på asfaltsormen som slingrar sig genom det bördiga landskapet. Även här finner vi att Mercedes är sin vana trogen och bjuder på den absolut bekvämaste och tystaste upplevelsen. Och då är det inga dåliga bilar vi kastar på den i den här kraftmätningen. Även om All-Terrain är ombyggd för att klara svårare underlag är asfalt dess rätta element. Att avverka mil med denna vinröda missil är inget annat än en avslappningsövning utan dess like. Den autonoma funktionen avlastar din förarainsats och systemet kan numera även byta fil självmant efter det att du aktiverat blinkern. På förarplatsen är det inte mycket som avslöjar att vi sitter i en E-klass som är förberedd för all terräng. Samma gedigna kvalitetskänsla som i Kombin genomsyrar kupéns identiska utformning. Endast Volvo, med sin rustika ”drivved” och sina avskalade ytor under mjuka material kan mäta sig i trivselfaktortävlingen. Det är inte ovanligt att framkomlighetskompetens kostar. En grövre bil har också en grövre förbrukning, och att höja en bil brukar innebära en utmaning för att behålla komforten. Men även här har Mercedes dyngslungan från anrika Mercedes som ett riktigt bra köp. Helt plötsligt framstår Mercedes är inte bara flärd utan även en hel del förnuft. 12-voltsuttag och väggkontakt.