Test Mercedes E-klass All-Terrain 1
AUDI DETTA MÅ VARA ett nytt segment för Mercedes,
men så är knappast fallet för Audi – en "terrängifierad" kombi har funnits på modellprogrammet sedan 1999. Då hette den kort och gott Allroad, för att särskilja den från de vanliga A6:orna, men det var då liksom nu en A6 Avant "med gummistövlar". Arton år senare håller man fortfarande Allroadfanan högt på Audi. När konkurrenterna snålar med fjädringskomponenter och/eller markfrigång gör Audi jobbet från grunden. Adaptiv luftfjädring är standard på A6 Allroad, och den är dessutom ställbar i fem höjdlägen. Mer om alla millimetrar upp och ner finns att läsa på sidan 58, men redan här kan vi berätta att Audi har de mest seriösa grejerna. En annan detalj som gör att A6 Allroad känns riktigt duglig (och som dessutom särskiljer den från en vanlig A6 Avant, om man råkat missa de grövre skärmkanterna) är de rejäla relingarna på taket, som är bitigare än konkurrenternas överväxta droppskenor. Dessutom är skärmkanterna ordentligt tilltagna här, så att bilen får en mer kraftfull stans. Den känns helt enkelt biffig. Interiört är det dock A6-business as usual, den fulsnygga, gröna läderklädseln – som gick att få till Allroad i slutet av förra seklet – lyser med sin frånvaro. Det finns inte ens ett Allroad-emblem på panelen, det står bara quattro. (Det gjorde det förvisso 1999 också, och det står faktiskt Allroad i varvräknaren, men ändå.) Vi testar instegsversionen av A6 Allroad, men sanningen är att bilen bara finns med en motor – dock med tre olika effektuttag. Motorn har 218 hästar och 500 Nm – och har dessutom sex cylindrar i V-formation. Lika ovanligt som mulligt i dessa radfyretider. Och maskinen levererar verkligen, den har en klart 8 08/2017 mjukare gång och ett mustigare ljud under press än konkurrenternas fyror. Den enda gången man känner några vibrationer är i startögonblicket, sedan spinner motorn som en symaskin. A6 Allroad får genomgående höga betyg, både när det gäller aktiv och mer vardaglig körning. Noterbart är att dubbelkopplingslådan (S tronic på Audispråk) har ett markant bättre uppförande än DSG-lådan i VW Passat. Den växlar månne lite mindre distinkt, men är klart mer snabbtänkt vid skifte från back till drive och vice versa, samt har ett mjukare ingrepp vid dragläget. Den känns helt enkelt mer premium. Komfortmässigt är Audi frånkörda av Mercedes, åtminstone om vi pratar fjädring. Allroad saknar storbilsgunget som E-klass All-Terrain har, men vi gillar A6:ans framstolar skarpt. De håller för otaliga mil. Allroad har blivit ett cementerat varumärke under de senaste 18 åren, i Sverige står modellen idag för 33 procent av försäljningen av A6:or med kombikaross. Och det är sannerligen svårt att klandra någon som valt att köpa en Allroad, det är en genomkompetent och ytterst trevlig bil – inte minst tack vare den mysiga motorn. Problemet (för Audi) är att konkurrenterna är ännu bättre … Vridmomentet fördelas 50/50 mellan axlarna, vilket ger ett förutsägbart beteende på halt underlag. Med lite provokation dansar bakvagnen ut snyggt, trots att ESP-systemet inte går att stänga av helt. John Argelander standard, men något riktigt storbilsgung har inte A6 Allroad. Adaptiv luftfjädring är