Svensk Golf 1
North Berwicks västra links blir aldrig lika unde
rfundigt underhållande som när du ska spela in till den säreget utformade 16:e greenen. De skotska stadsbilderna är generellt ganska gråtrista. Men det finns undantag. närhet till järnvägsstationer, eftersom det föll sig naturligt för att göra det enkelt för människor att ta sig dit. Men på vissa håll var det faktiskt så att golfklubbarna lyckades se till att tåglinjer drogs i deras riktning. Den mest golfvänliga järnvägssträckan i Skottland är den mellan Glasgow och Ayr, där toppbanor som Royal Troon, Kilmarnock Barassie, Prestwick och ett 15-tal andra enkelt kan nås med räls och en kort promenad med bagen över axeln. Men sedan billighetsflyget lämnade området för några år sedan har destinationen kallnat rejält, till förmån för huvudstaden Edinburgh och East Lothian-kusten, dit uppskattningsvis 10 000 svenskar varje år åker för att spela golf. på några av hålen skär murar rakt genom fairway, på ett annat finns en green med en svacka som påminner om en ravin. För vissa kan North Berwicks layout framstå som rätt knasig, men för andra tilltalar den spännande lekfullheten på ett sätt som få andra banor gör. De udda designinslagen kompletteras nämligen med en fantastisk linkslayout som tar oss med på ett osedvanligt vackert äventyr längs den vildvuxna kustlinjen och synintrycken över Forth of Firth lämnar ett minne som består. Här finns spektakulära slag som driven på tvåan eller inspelet på 14:e, men också moment där kraven på spelaren ökar och svårighetsgraden skruvas upp – och det finns något attraktivt i de där karaktärsskiftningarna. North Berwick Golf Club grundades 1832 och är därmed en av världens äldsta golfklubbar. Infrastruktur och i någon mån själva golfbanan gör att den aldrig har fått arrangera The Open Championship, men den har fungerat som kvalbana vid många tillfällen. Det för med sig att greenfeen inte är så häftigt uppskruvad som på mer meriterade anläggningar som närliggande Muirfield och även om kalaset går loss på 1 100 kronor får det sorteras in under vad som får betecknas som prisvärt. Dessutom är det kanske den mest optimala banan av dem alla att nå med hjälp av tåg, eftersom stationen i North Berwick ligger ungefär tre minuters promenad från klubbhuset – Det är faktiskt många av våra medlemmar i Edinburgh som tar sig hit på det viset, särskilt på helgerna. Det är ju smidigt eftersom järnvägen ligger så nära, säger John Finlay, vars arbetsuppgift är att se till att gäster trivs på klubben och berättar därför saker som att världens största måskoloni, med ungefär 35 000 fåglar, finns på en klipp-ö strax utanför banan. Vi bor på det nyrenoverade hotellet utmed 16:e fairway och har man tur kan man få ett rum med utsikt över banan. I så fall kan man följa spelet på världens kanske märkligaste green och ta del av alla fruktlösa försök att komma i närheten av den pinne som för dagen stoppats undan på den bakre platån – och det är ett kvällsnöje så gott som något. John Finlay. Morgonen Därpå ligger vinden på från ost och luften är mättad av havets sälta och där finns också en svag förnimmelse av förmultnade alger och tång. Dofterna, blåsten och de obrutna vyerna mot en horisont som ofta är mer låg än hög, utgör en viktig del av linksbanornas karaktär. Liksom de levande spelytorna på den magra sandjorden som fått sin karaktär när havet har dragit sig tillbaka och som förr inte ansågs duga till så mycket mer än betesmark för boskap. För många golfturister är det här Skottlands varma, bultande hjärta finns. SVENSK GOLF | 8 2014 53