Svensk Golf 1
En rond med Johan Lindeberg HUR SVINGAR DU? JOHAN
LINDEBERG Vi bad Marlene Hedblom, före detta tourspelare och idag tränare på Fågelbro, kommentera Johan Lindebergs sving. 1 2 3 4 5 76 SVENSK GOLF 9–2017 FORWARD PRESS – Uppställningen är bra men den skulle kunna vara rakare. Huvudet är lite för mycket bakom bollen och armarna en aning för långt fram, de skulle behöva komma tillbaka ungefär en boll närmare mitten. BRA UPPVRIDNING – Han har en bra vridning i kroppen, både höfter och bröst är med. Jag skulle vilja att händerna inte går ut från kroppen fullt så snabbt, skaftet hamnar för långt under plan. FLYGANDE ARMBÅGE – Det ser bra ut också på toppen. Fortsatt fin höftvridning och jag gillar benpositionen. En mindre korrigering skulle vara att flacka ner höger armbåge en smula så att han lättare får ned den vid träffen. OSTBÅGE? – Det här är det moment i svingen han behöver jobba mest på. Jag skulle vilja ha mycket mer stäm i vänsterbenet. Hela vänstersidan måste bli rakare och starkare, nu blir det lite för mycket ostbåge över positionen. VILKEN FINISH! – Asbra avslutning! Det här är den bästa positionen i hela svingen. Han har kommit upp med hela kroppen med en bra balans igenom. Fin hållning och en bra rotation med axelpartiet igenom. nerad fotostudio och bostad och njuter av det faktum att han bara har en dryg timme till Köpenhamn och vidare ut i stora världen som alltid lockat. Efter att ha lämnat affärslivet på 1980-talet såg han det då nya klädmärket Diesel i ett skyltfönster i Köpenhamn och blev förälskad. Han åkte ner till huvudkontoret i Italien, knackade på och förklarade att han ville hjälpa dem med marknadsföring. Något år senare var han USA-chef, global marknadsdirektör och ytterst ansvarig för dåtidens mest framgångsrika reklamkampanjer. När sedan lusten försvann, ”jag gick igenom en fas där jag mediterade mycket och grät i flera månader”, satte han sig på en motorcykel och körde genom Europa med bara en ny Callaway-driver i packningen. – Jag körde en chopper genom Europa och stannade på olika golfklubbar. Jag hade på mig en vit hjortskinnsjacka med fransar och en driver i bagaget. Folk trodde att det var Hells Angels som kom på besök innan jag bytte till golfkläder. Det var då jag fick idén till J.Lindeberg. PER NILSSON CHEFREDAKTÖR FÖR KING – Jag har följt Johan sedan han startade sitt varumärke i eget namn i mitten av 90-talet. Då besökte jag honom i ett showroom i Milano. Jag kommer ihåg att inbjudan som kom i form av en liten plåtask var väldigt snygg. Det var sommar och varmt och Johan gick omkring med bar överkropp medan han visade oss runt. Jag blev direkt imponerad av kollektionen. Det var nytt och annorlunda och de kommande åren blev ju J.Lindeberg också hur stort som helst. Jag minns speciellt en otroligt snygg smoking i denim som jag var för feg för att köpa. Varumärket har gått igenom många förändringar genom åren och det är kul att se att han är tillbaka nu. Det kan inte ha varit lätt att se andra ratta hans eget namn. Han är en väldigt intressant person, en excentriker och kreatör som betytt mycket för svenskt mode och inte minst för golfmodet. I SAMMA VEVA, september 1996, såg han på tv hur Jesper Parnevik vann över Colin Montgomerie i Lancôme Trophy i Paris, och insåg att han i den svenska stjärnan hade sin självklara ambassadör. – Jesper hade bylsiga, fula kläder och stort burrigt hår. Jag minns att jag tänkte att han ser ut som Bobby Ewing och att jag kunde göra honom till Steve McQueen. Någon vecka senare hade han fått till ett möte med Jesper på ett kontor vid Stureplan dit Jesper kom tillsammans med hustrun Mia. Johan hade tagit med sig en stor uppsättning vintagekläder för att visa vad han ville göra. – Jag förklarade min vision och sa att jag tänkte att vi två tillsammans skulle kunna förändra golfen. Han tittade på Mia som nickade och så svarade han ”let’s do it!”. Vi har varit som bröder ända sedan dess. J.LINDEBERG FICK ett snabbt genomslag och flera av de mest namnkunniga herrarna på touren ville bära märket. Camilo Villegas, Aaron Baddeley, Adam Scott, Charles Howell III, Fredrik Jacobson. Johan levde sitt varumärke och brann för att förändra golfares look. Han kallar spelarna för sin armé och tillsam