MES 1
MEDIA, REKLAM & PR Hur får man unga vuxna att int
ressera sig mer för fullkornsbröd? Det var frågan som blev startskottet för Brödinstitutets kampanj på sociala medier. FULLKORNSBRÖD PÅ TIK-TOK GAV STORT ENGAGEMANG FOTO: CREATIVE COMMONS Hur får man unga vuxna att intressera sig mer för fullkornsbröd? Det var frågan som blev startskottet för Brödinstitutets kampanj på sociala medier. Kampanjen, bestående av en kort fejkdokumentär och bröd-memes hade i början av sommaren setts över tio miljoner gånger och ökat både kunskapen och viljan att äta mer fullkornsbröd. – Redan från start visste vi att vi behövde göra något utöver det vanliga då trendiga hälsotips med varierad vetenskaplig grund fullkomligt flödar över på sociala medier, säger leg dietist Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet. Syftet med kampanjen var att få fler att vilja äta fullkornsbröd då fullkorn är det nyttigaste vi kan äta vilket tyvärr alltför få känner till. Okunskapen är allra störst hos ungdomar och unga vuxna. Kampanjen ”Det torra livet på Brödinstitutet” som gick under vårvintern 2023 bestod av två huvudspår. Dels en semidokumentär film med en stor portion självdistans där man får följa med när karaktärerna Gunnar, Daniel och Bella från Brödinstitutet ger sig ut på sociala medier i ett till synes omöjligt uppdrag: att visa att fullkornsbröd inte behöver vara torrt, dels memes som visar på 32 fullkornsbrödets alla fördelar. Tik-Tok, Instagram och YouTube har varit de främsta kanalerna med målgruppen kvinnor och män mellan 18 och 34 år. Kampanjen togs fram tillsammans med kreativa byråpartnern Jung. – Fullkornsbröd har, som de flesta nog känner i magen, en historia av att inte engagera. Faktum är att inte ens de oerhört fantastiska fördelarna med att äta fullkorn engagerar. Det är ett torrt ämne, minst sagt. Med det i åtanke blev nyckeln en stor tugga självdistans. En eloge till Brödinstitutets mod att driva med kärnverksamhetens utmaning, och sticka ut hakan mot en annars svårflörtad målgrupp, säger Marita Kuntonen, Creative Lead på Jung. En kampanjmätning visar att fler än sex av tio personer som sett kampanjen tycker att de fick ny information om fullkornsbröd och drygt hälften uppger att kampanjen fick dem att vilja äta mer fullkornsbröd. Bland dem som tagit del av kampanjen uppger nästan åtta av tio att de äter fullkornsbröd minst en gång i veckan, jämfört med 60 procent innan kampanjen – en ökning med 30 procent. Kampanjen skapade också ett enormt engagemang i sociala medier, med totalt 28 000 personer som engagerat sig i kampanjen, 25 000 klick till kampanjsidan och drygt 115 000 personer som sett den nästan två minuter långa kampanjfilmen från början till slut. ® Magasinet drivs av Peter och Helena Bergström från Freedomtravel AB, i samarbete med Tjälldén Media. Duon skriver även en stor del av reportagen själva. DET DIGITALA RESEMAGASINET FREEDOMTRAVEL LOCKAR TILL LÄSNING FOTO: PRESSBILD Det digitala resemagasinet Freedomtravel fortsätter öka, och det i rekordfart. Under juli 2023 hade magasinet 323 000 unika besökare, vilket bekräftar magasinets starka uppåtgående trend. Allra mest populärt är det att läsa om resmål i Sverige och Tyskland. Redan under det första halvåret 2023 visade det digitala resemagasinet Freedomtravel bra resultat, med ett genomsnitt på 102 500 läsare varje månad (14 procents ökning jämfört med 2022). Denna ökning är i linje med magasinets strategiska arbete och kontinuerligt uppåtgående trend. I juli slog läsandet alla rekord, med en bra bit över 300 000 läsare enligt Google Analytics, på bara en månad. Statistiken visar att det finns ett stort intresse bland läsarna för svenska resmål. Det är mycket populärt att läsa reportage om både större och mindre svenska städer samt om svenska öar och olika utflyktsmål som passar för semestern. Intresset är också stort för tyska resmål, då det är allt från storstäder och små pittoreska städer till semestervägar och slott som lockar. Dessutom har många läsare valt att följa Freedomtravels husbilsäventyr i Finland – en åtta veckor lång resa från Åland och Helsingfors till Torneå/ Haparanda. Freedomtravel är ett digitalt resemagasin för den självständiga resenären. I magasinet hittar du massor av tips och inspiration kring vad du kan se och göra på olika resmål, oavsett om du reser med bil, husbil, motorcykel, tåg eller flyg. Du hittar över 4000 reportage i form av cityguider och artiklar om sevärdheter, aktiviteter, naturupplevelser, temavägar och mycket annat. En stor del av reportagen skrivs av Helena och Peter Bergström, som själva reser cirka tio månader per år. Dessutom finns ytterligare ett 15-tal gästskribenter knutna till magasinet. Magasinet drivs av Peter och Helena Bergström från Freedomtravel AB, i samarbete med Tjälldén Media. ®