Sommarguiden Göteborg 1
“ETT VACCIN MOT EN GLOBAL MUSIKALISK PANDEMI” Lit
tle Dragons sjunde album Slugs Of Love blev ett livsbejakande manifest. Text: Emma Thimgren Foto: Delali Ayivi I juli släpps det sjunde albumet från indieikonerna Little Dragon. Nöjesguiden fick en pratstund med göteborgskvartetten bestående av Håkan Wirenstrand, Erik Bodin, Fredrik Wallin och Yukimi Nagano om den nya musiken, deras skapandeprocess och hur de kunnat hålla ihop så länge. Ni har ett nytt album på g snart. Hur känns det? Håkan: Magiskt. Yukimi: Roligt, och på tiden. Fredrik: Det känns bra, förväntansfullt. H: Ja, vi har både väntat och vi har förväntningen. Erik: Väntat och längtat. Y: Där har vi rubriken. H: Albumet är som ett vaccin mot en global musikalisk pandemi. E: Hur uttrycker sig den pandemin? H: Ja, skvalmusik? Nej, nej. Det är ett okänt musikaliskt hot som vår platta är ett vaccin mot. Varför har det fått namnet Slugs Of Love? F: Den är inspirerad av leopardsniglarna som parar sig på ett väldigt vackert sätt och blir till ett. Och lite inspirerat av samtiden kanske, hur vi alla är lite snigelaktiga. E: Utveckla! Du menar att vi är långsamma i vårt sätt att uttrycka vår kärlek? F: Ja, vi kan vara lite bekväma och lite lata, vi ska bara ha. Det är en tolkning. Vi längtar efter kärleken men vi ska bara ha den, och det ska vara den bästa kärleken någonsin. Men vi jobbar inte för det. Bandet beskriver det nya albumet som en fortsättning av teman kring dödlighet och kärlek som etablerades på New Me, Same Us som släpptes 2020. Något som förstärktes ytterligare av pandemin och slutade i ett livsbejakande album. Y: Det har en nyans av dans, en känsla av att man vill kunna tappa bort sig i musiken och att det svänger, så att man kan röra på sig. Jag tycker att skivan är ganska bred och spretig på ett väldigt positivt sätt. Vi har alltid haft många nyanser, men den här känns ännu bredare. F: Dans, romans och seans. Magin måste vara där också. E: Men är inte det egentligen samma gamla koncept som vi alltid har kört på? Y: På ett sätt. Men det är som ett svart hål. Det är liksom ändlöst. Det är omättat. E: Det är ett koncept man kan köra på i hela sitt yrkesverksamma liv som musiker. Y: Exakt. Så det är ytterligare en blomma i vår lilla bukett som vi håller på och bygger. 31 F: Men det var väl också något slags tema av mortalitet. Man blev lite varse om ömtåligheten, om existensen. Vissa låtar har temat “vad grymt att vi lever, vi måste fånga det här”. E: Vi är lite rastlösa. Jag tror vi är lite allergiska mot återupprepning. Det är härligt att tappa bort sig och ibland inte riktigt veta vad fan håller jag på med eller vad håller vi på med. Det är härligt att flytta runt bland alla genrer. F: Det känns som att alla våra olika influenser och saker vi älskar har fått ta plats. Hela spektrat från det punkiga till country. Även om temat var en fortsättning såg arbetsprocessen annorlunda ut och var mer flexibel än innan. En känsla av frihet och att släppa på reglerna har genomsyrat den nya musiken. Y: Vi försökte börja i lite olika ändar och vara nyfikna, för att gå utanför sin comfort zone. Jag tror att det är bra att röra om lite i sin process. Det känns hälsosamt. F: Ja, vi försökte testa nya processer. Innan har vi varit ganska knutna till datorn i inspelningen. Men nu testade vi att jamma lite för att hitta essensen av varje låt och inte vara så petiga med den första produktionen. Låtarna fick åka på sina små omvägar, vilket tillförde en hel del.